![]() |
Letecké dnyDatabáze českých a slovenských leteckých dnů z rozmezí let 1920 až 1999. Databáze teprve vzniká, jsou už ale sesbírány alespoň základní informace o více, než stovce, především vojenských, leteckých dnů a přehlídek. Budu rád, pokud poskytnete jakékoliv doplňující informace a pomůžete tak zkompletovat obrázek o této části naší letecké historie. Popis období od roku 2000 do současnosti přenechám někomu jinému, případě budoucnosti na tomto webu. V době od roku 2000 proběhla řada významných leteckých akcí, ty jsou však na internetu dobře fotograficky a informačně zdokumentovány. Ke studiu dalších podrobností o leteckých dnech a vystupujících pilotů velmi doporučuji knihu Králové Vzduchu (ISBN 978-80-86808-68-0), která se tímto tématem dopodrobna zabývá. Níže uvedený přehled není zdaleka kompletní, například v roce 1947 se na území dnešního Česka a Slovenska uskutečnilo 131 leteckých dnů, z toho 103 za účasti vojenského letectva. Tato stránka pro rok 1947 uvádí jen zhruba 10 akcí. Pro následující rok bylo plánováno 136 akcí.
Brno - Medlánky (1956)
Brno - Tuřany (23. 8. 1998 - 24. 8. 1998)
Došlo ke srážce dvou Mi-24V, očesaly se konce rotorových listů.
Brno - Tuřany (10. 5. 1997 - 11. 5. 1997)
První Letecký den v novodobé historii letiště.
Čáslav (19. 6. 1993)
Na sobotu 19.6.1993 byla pro veřejnost na letištní ploše, rozehřáté prudkým sluncem, připravena oslava 35. výročí založení 28.sbolp. Oslava poslední. Na statice poprvé představen letoun MiG-23BN 9825 v novém kabátě, nazvaný "Černý orel". U jiného úlu stál letoun 9862, jeden z plukovních "žraloků". Bylo to poslední představení veřejnosti tohoto konkrétního letounu. Rok nato, 15. června, byl přelétnut do Českých Budějovic, aby už nikdy nevzlétl. Od 3. letky byl představen MiG-21R číslo 1904 a statickou ukázku doplňoval L-29 Delfín č. 3409 od 2. letky. Vrchol letových ukázek předvedla čtveřice MiG-23BN, která dováděla své letové schopnosti až na hranici zvukové a manévrové únosnosti pro tuto akci. Piloti věděli, že mají poslední příležitost ukázat co umí a chtěli se rozloučit ukázkou strojů i sebe ...
Seznam účastníků:
Zdroje: Zrušená křídla, str. 304, 306 České Budějovice (13. 9. 1964)
Po mnoha letech byl na tomto letišti uspořádán další letecký den. Krom jiného létala akrobatická skupina od 1.slp ve složení Neliba, Skalický, Martenek, Hevier a sólové vystoupení předvedl Povolný.
Zdroje: Zrušená Křídla, str. 251 Hradec Králové (18. 9. 1971)
Od února 1969 nacvičovali vybraní piloti Su-7 od 20. sbolp tříčlennou sestavu. Necelé 2 týdny před touto premiérou začala skupina nácviky na lety ve čtyřčlenném boxu. Zřejmně šlo o první představení boxu Su-7 na našem území.
Oslavy Dne letectva probíhaly pravidelně každý rok, zdroje nehovoří, nakolik veřejné tyto akce byly. Zdroje: Zrušená Křídla, str. 332 Karlovy Vary (1934)
V roce 1934 aeroklub zorganizoval druhý letecký den v historii letiště. Senzací byly průlety stíhacích Avia BA 33 vojenské stíhací školy v Chebu.
Karlovy Vary (červen 1930)
V červnu 1930 zorganizovali členové AK dvoudenní letecký den (který byl na tehdejší dobu mimořádnou událostí), kdy většina návštěvníků viděla poprvé na vlastní oči letecký provoz a leteckou akrobacii.
Ostrava - Mošnov (3. 9. 1989)
Tomuto leteckému dnu se věnuje vlastní stránka Mošnov 1989.
Pardubice (31. 8. 1996 - 1. 9. 1996)
Letová vystoupení:
Statika:
Pro potíže s motorem nepřiletěl HA.1112, španělská obdoba Bf 109. Dne se jinak zůčastnilo celkem 201 letadel, z toho asi polovina ultralehkých. Letecký den navštívilo přes 65000 lidí, včetně několika válečných letců. Praha - Kbely (7. 6. 1936)
Velký armádní letecký den se 200 letadly a více, než čtvrtmilionem díváků.
Praha - Leteňská plán (květen 1964)
Od 1.slp se zúčastnilo několik MiG-19.
Zdroje: Zrušená křídla, str. 251 Praha - Letňany (3. 9. 1977)
VI. letecký den Svazarmu s Květy v Letňanech 3.9.1977. Poprvé se předvedl LO FMV s vrtulníkem Mi-2 a vojáci, kteří předvedli vysazení bojové techniky z Mi-8 (L+K 22/77)
První LD s Květy, kterého se krom pilotů a parašutistů Svazarmu se svým vystoupením zúčastnila i armáda. Se svižným sólem na MiG-21F-13 vystoupil Bohuslav Zahradil, inspektor 10. LA. Letecký den byl vysílán i v ČST. Zdroje: http://www.vrtulnik.cz/display7.htm Králové vzduchu, str. 249, 250 Praha - Točná (31. 10. 1992)
Mezinárodní den spoření na letišti Točná. Účastnil se vrtulník Kania imatrikulace B-3211.
Praha - Točná (12. 9. 1971)
Letecký den se soutěží o "Pohár Květů". Akce vznikla z iniciativy časopisu Květy a stala se předchůdcem série Leteckých dnů s Květy v následujících dvaceti letech.
Zdroje: http://www.vrtulnik.cz/display7.htm Králové vzduchu, str. 249 Přerov (6. 9. 1936)
Od počátku roku 1936 však bylo dění v Přerově soustředěno na jedinou velkou akci a tou byla Středomoravská zemská výstava 1936. Do programu této výstavy byly uvedeny dvě akce, které byly zaměřeny k letectví. Byla to výstava letounů a letecký den. Tento letecký den však pronásledovala katastrofální nepřízeň počasí. Byl dvakrát odložen, hlavně pro nezpůsobilý terén pro přistání vojenských letounů. Nakonec se konal 6. září 1936, kdy další odklad již nebyl možný. Velkým zadostiučiněním bylo snad to, že se tohoto leteckého dne mohli zúčastniti i letci-akrobati, kteří byli až do 8. srpna na olympiádě v Berlíně. Trojice „olympioniků“ Novák, Široký, Hubáček v dopoledních hodinách provedla průlet, ale odpoledne již přistála, odstartovala, předvedla skupinový přemet „čertovo kolo“ a odlétla do Olomouce. V půl čtvrté byl nevydařený letecký den ukončen a nikdo netušil, že to bude poslední letecký den v Přerově na dlouhou dobu.
Přerov (15. 10. 1933)
V neděli 15. října 1933 připravila přerovská skupina MLL letecký den, který se konal opět na pozemcích, které nezištně zapůjčil statkář a majitel přerovského pivovaru, pan Šilhavý.
Přerov (14. 9. 1930)
Druhý letecký den se konal v neděli 14.září 1930 opět na pozemcích statkáře p. Ladislava Šilhavého u Výmyslova. Už v sobotu odpoledne zde dvě dvousedadlová letadla propagační letky MLL Olomouc vykonala 15 vyhlídkových letů, v neděli dopoledne pak dalších 36. Odpoledne následoval opět obvyklý program a vypouštění balónků s korespondenčními lístky, které mělo za účel propagaci letectví v okolí Přerova.
Přerov (22. 9. 1929)
První letecký den pro přerovské občany uspořádala propagační letka olomoucké župy MLL 22. září 1929. Jak píše tehdejší „Přerovský obzor“ z 23.září 1929, v neděli ráno přistály na lukách u Výmyslova dva letouny typu Aero A-12 a dva „Brandenburgy“. Během dopoledne se uskutečnilo 65 vyhlídkových letů a v odpoledních hodinách přišlo překvapivé množství (15-20 tisíc) diváků, mnozí na kolech, nebo v osobních automobilech. Roj stíhacích letounů z Olomouce předvedl letecký boj a několik prvků letecké akrobacie. Program byl uzavřen „cukrátkovým deštěm“ a dalšími 85 vyhlídkovými lety.
Přerov (7. 5. 1994)
Poprvé bylo k vidění tygří zbarvení Mi-24D tr.č. 4011 od 1. letky 51. vrp, jehož autorem byl vojenský novinář mjr. Ing. Jan Martinec.
Pplk. Ing. Petr Týc vystoupil s L-39C tr.č. 4605 Zdroje: Zrušená křídla, str. 252, 274 Králové vzduchu, str. 344 Přerov (29. 10. 1999)
Den otevřených dveří v Přerově u 33. zVrL a 32. LOZ.
Zdroje: http://www.vrtulnik.cz/display93.htm L+K 1999 24 Přerov (22. 5. 1992)
Zdroje: Náměšť nad Oslavou (1966)
Den otevřených dveří na letišti v Náměšti n. Oslavou u 20. sbolp proběhl při příležitosti konání vojenského cvičení Vltava 1966. Od pluku byly vystaveny letouny MiG-15 tr. č. 0553, Su-7BM tr. č. 5310 a spojovací L-200. Vystaveny byly také sovětské letouny MiG-21PF a An-12.
Zdroje: Zrušená křídla, str. 331 Jihlava (18. 9. 1994)
Předvedení Bell 206L-4 OK-YIP. Na zemi dále PZL-Okecie 104 Wilga 80 (OK-UKB), L-200 Morava, R-22, nějaká ta Cessna, Z-43, Z-37, L-60, L-410, Trenéry, větroně a další klasické aeroklubové letouny.
Milovice (srpen 1989)
Zúčastněné letouny
Zdroje: Soviet Air Force over Czechoslovakia 1968 - 1991 Part I - foto na straně 63 a dále, 74 a dále Milovice (1988)
První veřejné předvedení Su-17M3R a asi také VR-3 Rejs.
Část zůčastněné techniky:
Zdroje: Soviet Air Force over Czechoslovakia 1968 - 1991 Part I - 7x foto na straně 61 a 62 Milovice (srpen 1987)
Minimálně příprav na Den letectva se účastnil MiG-27K "43" od 3. letky 236. apib
Zdroje: Soviet Air Force over Czechoslovakia 1968 - 1991 Part I - foto na straně 51 Brno - Výstaviště (5. 6. 1993 - 10. 6. 1993)
První ročník výstavy IDET na BVV. Z naší letecké techniky představeny letouny Z-142C AF a L-39MS.
11.6.1993 došlo na výstavišti k incidentu, kdy Mi-2 tr.č. 8218 od 11. vrp s posádkou Nožina, MUDr. Mareček zachytil o pouliční lampu. Vrtulník byl odvezen do opraven v Brně. Zdroje: Zrušená křídla, str. 50 Bechyně (7. 5. 1992)
7.5.1992 probíhají na letišti v Bechyni oslavy 40. výročí vzniku 9.sbolp.
Zdroje: Zrušená křídla, str. 32 Očová (26. 8. 1984)
XV. leteckého dne Svazarmu k 40. výročí SNP 26.8.1984 na letišti Očová se zúčastnila Mi-2 Slov-airu a sovětský roj Mi-24 z letiště Sliač. (L+K 23/84)
Publikace Králové vzduchu udává datum pátek 31.8.1984, což není moc pravděpodobné. Zdroje: http://www.vrtulnik.cz/display8.htm Králové vzduchu, str. 251 Sliač (29. 8. 1964)
Tomuto leteckému dnu je věnována vlastní stránka Sliač 1964
6.sbolp, skupina devíti letounů, vedená kpt. Jaroslavem Fleishansem. Zdroje: KV 155 Trenčín (8. 10. 1994)
Letecký den se konal se v rámci mezinárodní výstavy vojenské techniky IDEE 94. Vystaveny a předvedeny byly stroje Suchoj, An-74, Mig-21, MiG-29, vrtulníky Mi-24, R-22, PZL Kania a řada dalších.
Hradec Králové (1929)
Jde o první letecký den na Hradeckém letišti, tehdy ještě neslo název Letiště Věkoš.
Hradec Králové (11. 6. 1936)
Letecký den se měl původně konat 7.6., kvůli nepřízni počasí byl ale termín posunut na 11.6.
Program byl zahájen cvičným bombardovacím náletem na město Hradec Králové. V roce 1935 začalo přezbrojování 4. leteckého pluku na novou techniku, jmenovitě Letov Š-20, Š-32, Avia B-534, Bk-534. Tyto letouny se tak pravděpodobně také účastnily tohoto leteckého dne. Karlovy Vary (1969)
Ze Západního Německa přiletěla Cessna 172, Bonanza B 35 a především motorizované větroně - jednomístný Fournier RF-4D a dvoumístný Fourier RF-5. Z Česka se krom jiného ukázal exmistr světa L. Bezák na chrudimská čtyřka, karlovarští parašutisté skupiny "Létající jestřáb".
Zdroje: L+K 21 1969 Praha - Kbely (29. 9. 1968)
Letecký den se nakonec kvůli sovětské invazi neuskutečnil.
Největší část programu měla patřit vojenským letcům, fotografie jsou z nácviku na čáslavském letišti. Zdroje: L+K r. 1968 č. 14 Další odkazy: Brno - Výstaviště (14. 9. 1968)
Desátý ročník Mezinárodního veletrhu Brno. Letecká expozice Omnipolu ukázala akrobatické verze letadel L-29A, Z-36, Z-526A a motorizovaného Blaníka. Vystavený nový stroj MK-1 Kocour, motorizovaný kluzák, vznikl v kolektivu konstruktérů vývojového oddělení podniku Letov. Letoun pohání sériový dvoudobý motor s dynamoakumulátorovým zapalováním, používaným ve vozech Trabant 601.
Zdroje: L+K 1968 21 Brno - Výstaviště (1979)
Krom jiného byla vystavena tato technika:
Zdroje: L+K 1979 Brno - Výstaviště (11. 9. 1985 - 18. 9. 1985)
Zdroje: L+K 1985 25 Brno - Výstaviště (11. 9. 1982 - 18. 9. 1982)
Vystaveny byly krom jiného také letouny:
Zdroje: L+K 1982 23 Brno - Výstaviště (1955)
V roce 1955 byla HC-2 poprvé předvedena na 1. výstavě československého strojírenství v Brně (předchůdce Mezinárodního strojírenského veletrhu).
Brno - Tuřany (16. 9. 1978)
Mjr. Jaromír Mach, učitel létání od 1.lšp z Přerova, předvedl sólovou akrobatickou ukázku na MiG-21F-13.
Zdroje: Kunovice (září 1976)
Na statice předveden opravený C-11 v.č. 171721, byl dovezen z Trenčína, dostal nový plátěný potah a šedé zbarvení.
Ve vzduchu se ukázal box čtyř C-11 z Mladé Boleslavi. Dle fotek se akce účastnil minimálně také kluzák LF 109 Pionýr a L-410. Hradec Králové (7. 6. 1970)
7.6.1970 probíhal na hradeckém letišti regionální letecký den. Mjr. Česlav Rak od 30. bilp předváděl prvky vyšší pilotáže na letounu L-29 č.3245. Při tlačeném půlpřemetu mu povolil centrální zámek upínacích pásů a pilot se ocitl nalepený na překrytu. Poté, co přestala působit odstředivá síla, se letoun opět vrátil pod kontrolu a pilot bez dalších obtíží přistál.
Zlin (1. 5. 1946)
Páteří programu bylo půlhodinové vystoupení trojice letounů Spitfire pod vedením kpt. Pípy od 5. lp. Jmény padlých zlínských letců L. Úředníčka, E. Krejčího a B. Ročka byly pokřtěny nové zlínské letouny Z-20, Z-22 a Z-24.
Kralupy nad Vltavou (5. 5. 1946)
Vystoupili plachtaři, dva Spitfire v bojové ukázce, letoun Čáp na minimální rychlosti a další. Přišlo asi 2500 návštěvníků.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 97 Přerov (22. 9. 1946)
Letecký den uspořádaný Aeroklubem Přerov. Krom jiného vystoupila trojice Spitfire od 3. ld.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 103 Pardubice (13. 10. 1946)
Krom jiného vystoupily Spitfire od 10. lp.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 103 Hradec Králové (22. 6. 1947)
Za vojenské letectvo vystoupil škpt. Černý a škpt. Flekal, vystoupila skupina letounů Spitfire.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 105 Přerov (21. 9. 1947)
Letová vystoupení:
Zdroje: Králové vzduchu, str. 106 Praha - Strahov (8. 7. 1948)
Předvedena vysoká akrobacie škpt. Flekala. Závěr patřil průletu formace letounů C-3 a S-119 (po cca 30 letounech) s trojicí proudových S-92 z Žatce.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 116 Ostrava - Hrabůvka (2. 2. 1951)
Zdroje: Králové vzduchu, str. 130 Praha - Leteňská plán (9. 5. 1950)
Předvedena velkoskupina 27 (3 skupiny po 9 letounech) C-2 (Arado 96) z olomoucké letecké školy.
[node]nekompletní[/note] Zdroje: Králové vzduchu, str. 121 Slaný (srpen 1946)
bez detailů (zatím)
Ostrava - Hrabůvka (14. 9. 1951)
Letecký den byl pořádán ke Dni letectva.
Vystoupila skupina S-101 s piloty por. Miloslav Hobl, por. Jiří Růžička, por. Vladimír Svačina, por. Vladimír Šídlo, por. Miroslav Kopáč, por. Ladislav Nalezínek. Letadla startovala z Přerova. Zdroje: Králové vzduchu, str. 135 Bratislava (21. 9. 1952)
Jedno z prvních veřejných vystoupení MiG-15.
Zdroje: Králové vzduchu, str. 138 Hodkovice (26. 8. 1995)
Letecký den se konal u příležitosti 50. výročí létání na místním letišti. Krom jiných se zůčastnil letoun C-104S (OK-RXE), Z-142, Z-37 a vrtulník R-22.
Hosín (1978)
Šéfpilotem Františkem Srncem byla předváděna L-410 OK-AZB na leteckém dnu po ukončení Mistrovství světa v letecké akrobacii v Hosíně v roce 1978.
Otrokovice (1. 5. 1947)
První letecký den. Stal se každoroční tradiční událostí.
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |