O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy


Přerov (22. 9. 1929)
První letecký den pro přerovské občany uspořádala propagační letka olomoucké župy MLL 22. září 1929. Jak píše tehdejší „Přerovský obzor“ z 23.září 1929, v neděli ráno přistály na lukách u Výmyslova dva letouny typu Aero A-12 a dva „Brandenburgy“. Během dopoledne se uskutečnilo 65 vyhlídkových letů a v odpoledních hodinách přišlo překvapivé množství (15-20 tisíc) diváků, mnozí na kolech, nebo v osobních automobilech. Roj stíhacích letounů z Olomouce předvedl letecký boj a několik prvků letecké akrobacie. Program byl uzavřen „cukrátkovým deštěm“ a dalšími 85 vyhlídkovými lety.

Přerov (14. 9. 1930)
Druhý letecký den se konal v neděli 14.září 1930 opět na pozemcích statkáře p. Ladislava Šilhavého u Výmyslova. Už v sobotu odpoledne zde dvě dvousedadlová letadla propagační letky MLL Olomouc vykonala 15 vyhlídkových letů, v neděli dopoledne pak dalších 36. Odpoledne následoval opět obvyklý program a vypouštění balónků s korespondenčními lístky, které mělo za účel propagaci letectví v okolí Přerova.

Přerov (15. 10. 1933)
V neděli 15. října 1933 připravila přerovská skupina MLL letecký den, který se konal opět na pozemcích, které nezištně zapůjčil statkář a majitel přerovského pivovaru, pan Šilhavý.

Přerov (6. 9. 1936)
Od počátku roku 1936 však bylo dění v Přerově soustředěno na jedinou velkou akci a tou byla Středomoravská zemská výstava 1936. Do programu této výstavy byly uvedeny dvě akce, které byly zaměřeny k letectví. Byla to výstava letounů a letecký den. Tento letecký den však pronásledovala katastrofální nepřízeň počasí. Byl dvakrát odložen, hlavně pro nezpůsobilý terén pro přistání vojenských letounů. Nakonec se konal 6. září 1936, kdy další odklad již nebyl možný. Velkým zadostiučiněním bylo snad to, že se tohoto leteckého dne mohli zúčastniti i letci-akrobati, kteří byli až do 8. srpna na olympiádě v Berlíně. Trojice „olympioniků“ Novák, Široký, Hubáček v dopoledních hodinách provedla průlet, ale odpoledne již přistála, odstartovala, předvedla skupinový přemet „čertovo kolo“ a odlétla do Olomouce. V půl čtvrté byl nevydařený letecký den ukončen a nikdo netušil, že to bude poslední letecký den v Přerově na dlouhou dobu.

Přerov (22. 9. 1946)
Letecký den uspořádaný Aeroklubem Přerov. Krom jiného vystoupila trojice Spitfire od 3. ld.
Zdroje:

Králové vzduchu, str. 103

Přerov (21. 9. 1947)
Letová vystoupení:

  • C-4, škpt. Peřina
  • devítičlenná skupina na S-89 (Spitfire)
  • B.36 (Mosquito)
  • a další ...
Zdroje:

Králové vzduchu, str. 106

Přerov (22. 5. 1992)
  • Poprvé se veřejně představil plzeňský box vrtulníků Mi-24V. Veliteli osádek vrtulníků byli pplk. František Dvořák, pplk. Dušan Fryčka, mjr. Jan Schejbal a mjr. Pavel Zach.
  • Plk.Ing. František Hlavnička předvedl MiG-21MF tr.č. 7709.
  • Vystoupily Biele Albatrosy s posádkami pplk. Ing. Ivan Chvojka, pplk. Ing. Marián Sakáč, mjr. Ing. Luboš Novák, mjr. Ing. Jaroslav Baláž, mjr. Ing. Stanislav Rodziňák, mrj. Ing. Peter Fianta, náhradníkem byl mjr. Ing. Peter Lele.
  • Byl ukázán letoun Su-25K, patrně však jen na statice.
Zdroj [Králové vzduchu] uvádí datum konání leteckého dne 23.5.1992.
Zdroje:

http://www.vrtulnik.cz/display9.htm

Zrušená křídla, str. 228

Králové vzduchu, str. 287, 290, 338

Přerov (7. 5. 1994)
Poprvé bylo k vidění tygří zbarvení Mi-24D tr.č. 4011 od 1. letky 51. vrp, jehož autorem byl vojenský novinář mjr. Ing. Jan Martinec.

Pplk. Ing. Petr Týc vystoupil s L-39C tr.č. 4605

Zdroje:

Zrušená křídla, str. 252, 274

Králové vzduchu, str. 344

Přerov (29. 10. 1999)
Den otevřených dveří v Přerově u 33. zVrL a 32. LOZ.





Přístupů od 24. 4. 2002