Pardubice, 5.6.2010
autor: Zdeněk Kussior
Aviatická pouť 2010 byla na poměry v Česku v posledních letech docela raritní akce. Nejen, že se povedlo zajistit množství zajímavé a u nás ne tak často vídané techniky, přiletěly i některé unikáty, ale také se vše povedlo spojit do celku, mapujícího celou historii létání nad naším územím. Právě oslava 100 let létání v Čechách byla nosným tématem celého leteckého dne.
Díky spolehlivosti Českých Drah jsem se do Pardubic dostal až zhruba v 10:30. Brána letiště je od nádraží jen zhruba 3 km, nechtěl jsem riskovat čekání na bus a zdržení v zácpě, vydal jsem se na letiště pěšky. Dobře jsem udělal. V busech a autech se smažící skupinky jsem svižnou chůzí předběhl. Organizace parkování asi nebyla bůh ví jaká, řidiči se netvářili moc spokojeně. U brány letiště jsem nepochopil, jak mohou na prodej lístků vyhradit snad jen tři prodejní místa. Slečny se musely dost otáčet, aby tisícům přichozím stíhaly prodávat vstupenky. Navíc na přímém slunci. Zasmál jsem se i u trhačů lístků o pár metrů dále, dva pánové v letech taky měli plné ruce práce. K "organizaci" se vrátím ještě níže.
V areálu letiště jsem byl tedy lehce po jedenácté hodiny, příchod do prostoru diváků byl veden kolem strojů CLV Pardubice, kolem polské spárky MiG-29UB, českého Gripenu a dalších.
Letový program začal přesně v poledne obvyklým průletem tří a sólovým vystoupením jednoho Gripenu. Další program mapoval historii letectví nad naším územím od samotného počátku. Tím prvním odvážným před sto lety byl Ing. Jan Kašpar, dnes v podání Michaela Carlsona na svém Blériotu. Přišla první světová válka a na pardubickém nebi se krom jiných objevil i německý Fokker Dr. I. Meziválečné období zastupovala třeba Avia BH1 a BH5 Historické letky republiky Československé. Zajímavým letounem byla Tatra 101 z Kunovic. Letoun nezvyklého rozpětí a nezvyklého doletu několika tisíc kilometrů.
Obrovským lákadlem na tuto akci byly přislíbené (a v naprosté většině splněné) účasti strojů ze druhé světové války. Ukázaly se legendy evropského válečného nebe - letouny Spitfire, Hurricane, Bf-109, FW-190, Jak-3, Jak-11 a Ju-52. Vzdušné souboje, simulované bombardování, výsadek z Junkerse, krásný zvuk a dravý vzhled Focke-Wulfa a jeho téměř "bojové" (čtěte: tvrdé) přistání ap. - jo, tohle se v Česku nevídá každý den, snad ani desetiletí.
Pauzy mezi historickými vystoupeními vyplňovaly ukázky současné armádní letecké techniky a vystoupení akrobatů. Box Redbulls se čtyřmi Z-50LX byl jako vždy perfektně slétaný, to stejné lze říct i o boxu čtyř Trenérů. Ikdyž nejsem velkým fanouškem aeroklubových vystoupení, Zlíny si mě získaly, nejen ty čtyři v boxu, ale také jejich hromadné přelety, kdy jich byla celá obloha.
Je skvělé, že se podařilo pouhý týden po prvním záletu v poválečné sekci letošního programu předvést polský MiG-15UTI (Lim-2). Samotná ukázka byla nic moc, povětšinou jen létání horizontálních osmiček, ale vzhledem k právě započatým letovým zkouškám to je pochopitelné. V obvykle opatrném vystoupení se ukázal Delfín L-29, v průběhu programu se ukázala také ALCA L-159. Co do decibelů vyhrál Marián Bukovský na svém slovenském MiG-29UB. Ukázka myslím ničím nevynikala.
Je obrovská škoda, že rumuni odmítli přiletět se svým MiG-21 a poláci nakonec nebyli schopni se zůčastnit se Su-22. Oba letouny, léta neviděné na českém nebi, patřily beze sporu mezi hlavní lákadla, skvěle by doplnily později sformovanou skupinu strojů L-29, L-39, L-159, MiG-15, MiG-29 a JAS-39. Bohužel možnost vidět u nás tyto proudové skvosty pohromadě se už asi nikdy nenaskytne.
Nemohu nezmínit pozemní část programu. Vystoupení vojenských historických klubů a snad i divadelních uskupení probíhala paralelně s letovým programem, vždy vzájemně tématicky sladěné. Viz fotogalerie níže. Co bych chtěl velmi vyzdvihnout byla doprovodná hudba, ať živá, či reprodukovaná. Vždy dobře doplňovala probíhající program - vážná hudba, dobové německé pisně, ruské, francouzské, staré české hitovky, metal, rock, hudba z filmů. Snad bych si i koupil soundtrack.
Zkrátka letový i pozemní program mě osobně velmi oslovil, stejně tak zúčastněná technika. Teď trochu z jiného soudku.
Jako člověka, který si na takových akcích dá rád pivo, mě nepotěšilo, že na celém letišti byly jen dva stánky s pivem, obsluha se snažila, ale s pár pípami se zázrak neudělá. Jako člověka, který si na celodenním slunci a při 25°C dá rád i obyčejnou vodu, mě nepotěšilo, že dlouhé řady byly i u stánků s nealkem. V nabitém programu si člověk nechce nechat nic ujít, tak čekání po pár minutách vzdá. K smíchu mi přišlo, když jsem na stánku Staropramenu viděl nabídku tvrdého alkoholu. V zoufalosti si už koncem dne někteří ty Mojita apod. pro doplnění tekutin koupit museli. Pokud byl Staropramen spolusponzorem akce (údajně ano), pak už bych ho na podobnou akci nepustil. Návštěvníci svou nespokojenost dávali na letišti, ale i později na internetu silně najevo. Naštěstí se někdy během dne na letišti objevila cisterna s pitnou vodou.
Z organizace se mi také nelíbil naprostý nedostatek popelnic, viděl jsem snad 2 nebo 3 stanoviště po dvou kontejnerech, samozřejmně zasypané odpadky. Předpokládám to samé se týkalo i toalet ToiToi. Podle postřehů jiných návštěvníků byly i další věci organizačně nezvládnuté - ozvučení v některých částech sektoru pro diváky, organizace příjezdu a parkování. Konkrétně tyto problémy se mě netýkaly, tedy je nebudu komentovat.
Zkrátka do příštího roku je co napravovat, tedy co se zajištění "pohodlí" návštěvníků týče. Co se programu týče, bude velmi těžké jej v příštích ročnících překonat, skoro až nemožné.
Z letiště jsem odcházel v půl sedmé. Opálený, žíznivý, ale spokojený.
malé náhledy | plná velikost
|
|
|
|
|
Ústřední hudba Armády ČR- předehra k představení 100 let aviatiky v Čechách |
Zahajovací průlet 3x JAS-39 Gripen AČR |
Komparzisté pozemního programu |
|
|
|
|
Dodge WC52 Americké armády, 2.Sv. válka |
Gripen na minimálce, v popředí vjezd historického letiště |
V přestávkách pozemního programu probíhaly ukázky současné techniky AČR, zde Mi-24 |
|
|
|
|
|
|
|
1. Sv. válka, vojenští oficíři Rakousko-Uherské armády... |
... a vojáci ... |
|
|
|
|
... právě převzali pod svou vládu zinscenované letiště. |
Opět přestávka a v ní vrtulník W-3A Sokol letecké záchranné služby v Plzni-Líních ( LKLN ) |
a následovaly ukázky boje s ohněm |
|
|
|
|
|
|
|
|
Horko řešil každý po svém ) |
|
|
|
|
Blériot IX (1918) IX (1918), se kterým zde před 100. lety vzlétl Jan Kašpar. |
Pilot Blériotu IX ve zjevně dobré náladě |
|
|
|
|
|
|
|
A další přestávka, Uli Dembinski a Jak-55, předvádějící skywritting |
|
|
|
|
|
|
|
Na letišti mezitím propukly boje, letiště bylo napadeno britským letounem Sopwith 11 Strutter ... |
... ale na jeho obranu vlzlétl do vzduchu Fokker Dr.I a strhl se vzdušný souboj. |
Kdo viděl létat tento Fokker, pochopil, proč Němci měli ve vzduchu převahu |
|
|
|
|
|
|
|
Zasažený britský letoun byl nakonec donucen k přístání na nepřátelském letišti... |
|
|
|
|
|
|
... a následovalo okamžité zajmutí pilotů. |
|
|
|
|
|
|
Avia B.H.5 |
Avia B.H.1 |
|
|
|
|
|
|
Tatra 101 |
Další Tatra na obloze. Tentokrát 3x TATRA T-131 |
Replika letounu Racek PB6 |
|
|
|
|
Kuňkadlo VBŠ 2 |
|
Opět Tatra 101, na svou dobu s nevídaným doletem 4.340 kilometrů, což byl tehdy světový rekord |
|
|
|
|
|
|
|
|
Problémy jsou na blízku. Německá armáda na korbě vojenského nákladního vozu Praga RN ... |
|
|
|
|
... v době okupace ČSR nemělo Německo mnoho dopravních prostředků, tak se jezdilo na čemkoliv. |
Právě probíhá převzetí českého letiště pod správu německé Luftwaffe. |
A zde jsme se již přesunuli na britské letiště v Duxfordu. |
Krásný Junkers Ju-52, vzlétl, aby vynesl do vzduchu německé výsadkáře... |
|
|
|
|
|
|
|
Němečtí výsadkáři na zemi ... se chystají k boji |
|
|
|
|
Německá motorizovaná jednotka se chystá zaútočit na britské letiště. |
Útok zahájen ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Německý útok navíc ze vzduchu podpořil i Bf-109 |
K obraně letiště vzlétá britský legendární letoun Hawker Hurricane Mk.I |
|
|
|
|
Krásný Bf-109 na zemi. |
Americký cvičný letoun North American T-6 Harward |
|
|
|
|
|
|
|
|
Supermarine Spitfire Mk.Vb |
Blížící se bojové vozidlo americké armády M8 Greyhound, značí problémy pro německé vojáky. |
|
|
|
|
Nádherný Focke-Wulf Fw-190A, vychutnejte si tohoto krasavce !! |
Vždy mě na tomto letounu fascinovala velikost listů vrtule ... |
|
Krása zvuku hvězdicového přeplňovaného motoru tohoto stroje, zůstala nepřekonána! ) |
|
|
|
|
Zde již americká armáda dobyla němci ovládané letiště a převzala velení. |
|
|
Jak - 11 |
|
|
|
|
Jak - 3 |
Zde jsme se opět přesunuli. Nyní se nacházíme na východní frontě, na letišti ovládané němci. |
Jak - 3 při vzletu. |
V pozadí Jak - 11 zahajuje letecký útok na letiště |
|
|
|
|
Zde vzdušný nálet Jaku - 3 |
Sovětská pýcha 2. Sv. války ... chyběly jen La-5 a Il-2 ( |
Rusové zahájili pozemní útok na němci ovládané letiště. V tu chvíli bylo na bojišti opravdu horko ! |
Zde již po boji, ruští vojáci prohledávají všechna opevnění ... |
|
|
|
|
Ještě jednou nádherný Jak - 3 po přistání. |
Nezapomělo se ani na detaily. Mezi ruskými vojáky nechyběli mladíci ani staří pánové! |
Po vyhraném boji úsměvy na horkem zchvácené diváky. Bylo ovšem na co koukat !! |
|
|
|
|
|
Vojáci Wehrmachtu a Fallschirmjäger v pochodu před diváky. |
|
4x Z-226 ve skupinové akrobacii ... |
... místy byly rozestupy mezi letouny opravdu minimální |
|
|
|
|
|
|
Hromadný let 16ti Z-226 velice pěkný pohled na aeroclubové Zlíny, jenž se do Pardubic sletěli z celé republiky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PLDvK vz.53/59 - 30 mm protiletadlový dvojkanón vzor 53/59 |
S-125 SA-3 GOA na podvozku vozu Zil - 135, k vidění na statické části expozice. |
The Flying Bulls Aerobatic Team ... |
|
|
|
|
... dech beroucí skupinová akrobacie v podání 4x Zlín-50 LX |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A je to tu ... po hodinách skvělé zábavy přišel zlatý hřeb... |
... v podání poslkého MiG - 15UTI ( Lim - 2 ) |
|
I když příliš letecké krásy nepředvedl, určitě mnoho lidí bylo v Pardubicích kvůli tomuto stroji |
|
|
|
|
SKP - Startové velitelské stanoviště - Řízení letového provozu v polních podmínkách včetně s ukázkou dobových uniforem pilotů a techniků |
Mig-15UTI se chystá k letu v minimální rychlosti, v popředí tahač letounů 60. let, Tatra 138 4x4 NT |
A zde již krásný Mig-15 v minimální rychlosti, neexistoval fotoaparát, který by necvakal ... :) |
|
|
|
|
|
Oblaka dýmu, mohutný hřmot a pláč malých dětí ... takto se prezentoval na startu Marián Bukovský se slovenským MiG-29UB ... |
... plameny z trysek svědčí o maximálním výkonu Migu ... |
... a Marián Bukovský nepolevuje. Hřmot nijak neutichá, ba naopak a dětský pláč se mění na panický křik! Tomu se říká napálit start! |
Pýcha českého leteckého průmyslu. Společný let L-159 ALCA na křídlech s L-29 Delfín a L-39 Albatros ... |
|
|
|
|
... následováni minulou érou stíhacích letounů AČR, Mig-15 a Mig-29 ... |
... zde všichni pohromadě navíc na křídlech s JAS-39 Gripen AČR |
Nepřehlédnutelný kouřící Mig-29. |
|
|
|
|
|
Policejní BELL 412 |
|
L-39 Albatros pojíždí směrem ke stojínce po ukončení svého programu. |
Ju - 52, z blízka je to opravdu velký stroj. |
|
|
|
|
Praga Baby E114 |
Jak-55 Uliho Dembinskiho pěkně z blízka |
|
Boeing Stearman PT-17 |
|
|
|
|
Krásný pohled na stojánku ... zprava Jak-11, Jak-3, T-6 |
Jak - 11, svými letovými schopnostmi opravdu překvapil! |
|
Jak - 3 |
|
|
|
|
North American T-6 Harward |
Relativně maličký Jak - 3 |
|
|
|
|
|
|
Krásný a hlavně zvukolíbezný Fw-190 |
V porovnání s ostatními letouny Fw-190 nemá listy, ale "lopaty" !! |
|
Tak asi na dlouhou dobu poslední foto z letecké akce. Dne 12.6.2010, poblíž francouzského Heyres, tento letoun havaroval do moře :( Letoun by neměl být těžce poškozen. Pilot se zachránil. |
|
|
|
|
Britská pýcha 2. Sv. války, Supermarine Spitfire Mk.Vb |
|
|
A zde jeho slabší, ale také starší předchůdce Hawker Hurricane Mk.I |
|
|
|
|
MiG-15UTI ( Lim - 2 ) |
|
|
Bohužel jediný MiG-21 v Pardubicích, mnoho lidí se těšilo na dynamickou ukázku :( |
|
|
|
|
|
|
|
Maďarský MiG-29 |
|
|
Zde poslední verze slavného britského letounu, Supermarine Spitfire PR Mk.XIX, jeho motor Griffon V12 s obsahem 38litrů a výkonem přes 2.000Hp, patřil k těm nejvýkonějším motorem 2.Sv. války |
Z-37, klasika většiny aeroclubových letišť, v závěru programu tyto stroje předváděly krásnou ukázku letových schopností tohoto zemědělského stroje. |
Komentáře k této stránce
Warning: mysql_query() [
function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in
/data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line
210
Warning: mysql_query() [
function.mysql-query]: A link to the server could not be established in
/data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line
210
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz
© Zdeněk Kussior