Největší rumunské letecké muzeum, nedaleko centra Bukurešti. Venkovní expozice nyní čítá kolem 20 letounů a vrtulníků - různé verze strojů MiG-15, -17, -21 (včetně Lanceru), jeden MiG-29 ve verzi SNIPER, několik rumunských IAR-93, L-29, L-39, několik vrtulníků Mi-8 a Alouette, jeden skoro rozpadlý Mi-4 a motor NK-8-4. Venkovní expozice je doplněna několika kanóny, protileteckými střelami, radarovou a jinou technikou. Expozice v hangáru se pak věnuje počátkům letectví na území Rumunska, vlastním vrtulovým konstrukcím, je zde vystaven také simulátor Delfína, TL-29.
Do muzea se dostanete z centra (mezi Piata Unirii a Piata Universitate) tramvají č. 5, odkud pojedete na stanici Sos. Fabrica de glucoza - je to dvanáctá zastávka, první zastávka po přejetí řeky. Muzeum po vystoupení z tramvaje nelze přehlédnout. Muzeum je otevřeno od úterý do pátku od 9 do 16 hod, o víkendu od 10 do 17 hod, vstup je zdarma. Oficiální web je zde.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hlavní a jediný hangár muzea | Trocha pozemní techniky v různém stavu (rozložení). Anténa patří radaru P-37 |
Dacia v Rumunsku nemůže chybět, v pozadí systém navádění střel S-75 |
Střela protileteckého systému S-75 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Identifikační systém (IFF) 1L22 Parol na podvozku Ural 375 |
Bukurešť je město kontrastů. I o muzeu to platí |
Čekali byste kostel v areálu muzea? |
A ještě obklopen protileteckými kanóny |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na stožáru byl další radar mě neznámého určení |
Sluncem, větrem ošlehaný veterán ... |
... a jeho interiér | Tři Mi-8 v různých úpravách, mezi nimi cvičně-bojové Alouette |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Improvizace rumunských techniků? Přídavná nádrž z MiGu na Mi-8 |
Turbomeca Artouste III B 1 | IAR 316B Alouette III | dvoumístný IAR-93B |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IAR-93B | IAR-93B a MiG-29 SNIPER | Pravá podvozková noha IAR-93B |
Mázlý pohled na turbínu motoru Viper letounu IAR-93B |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nějaký ten radar. Letištní? | Pěkná sbírka různých verzí MiG-21. Třetí letoun zprava je MiG-21U-400 |
MiG-21PFM | MiG-21PFM a vlevo příď MiG-21 LANCER |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MiG-21PF | A zase MiGy | NK-8-4, motor z letadel Il-62 a Il-62M |
NK-8-4, lopatky dmychadla. Dobře jsou vidět mezilopatkové opory |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
NK-8-4 | NK-8-4, ventily pro odvod stlačeného vzduchu |
NK-8-4, odvod vzduchu z vnějšího proudu |
NK-8-4 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
NK-8-4, vnitřní uspořádání obraceče tahu |
IAR-93A, jeden takový letoun můžete vidět i v Košickém leteckém muzeu |
Ocasní část IAR-93A | Československé výrobky ve službách rumunského letectva. L-29 a L-39ZA. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
L-29 a L-39 | Dva MiG-17F | MiG-17PF | MiG-19PM |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MiG-19PM a vzadu MiG-15UTI | Jak-23 | Jak-23 | Přehlídka starších MiGů |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mi-4 v pokročilém stádiu rozkladu |
První pokusy | Dávná historie | Rumunský válečný IAR-80 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V Rumunsku vyvinutý typ IAR 80 |
Starší britské motory a jejich rumunské licenční kopie |
DH Gipsy Major v licenční variantě IAR 4GI |
IAR 4GI |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IAR 4GI | IAR 4GI | IAR 4GI | Gipsy 6 a IAR 6GI |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
DH Gipsy 6 ... | ... a jeho licenční kopie IAR 6 GI |
DH Gipsy 6 | Jak-23 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Polní dělo s téměř umělecky vyvedenými koly |
Kanóny z MiG-15. Ve vymontované formě jsou až neuvěřitelně velké |
VK-1 | Zlín 226 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motor ze Zlína 226 | Hangár starší techniky | Hala s původní rumunskou a další menší technikou, včetně čs. letounů Z-226 a Ae-45 |
MiG-15 a Jak-23 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pilot přišel žehlit s kyticí v ruce ... |
... i cikánce je pro smích | Poslední část hangáru s poválečnou leteckou technikou |
Radar z MiG-21 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bomby před MiG-17 | R-11F-300 | RD-9B a jím poháněný letoun MiG-19P |
SIAR 93 A2, simulátor IAR-93 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
SIAR 93 A2 | Řídící stanoviště SIAR 93 A2 | Simulátor TL-29 | TL-29 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
TL-29, projektor | TL-29 | TL-29, pohyblivá mapa letiště | Vstávej! |
![]() |
![]() |
||
Katapultovaný pilot | Britten Norman BN-2A Islander |
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz