Muzeul Aviatiei (letecké muzeum)

Bukurešť, Rumunsko, září 2012

autor: Zdeněk Kussior, Jiří Hostaša

Největší rumunské letecké muzeum, nedaleko centra Bukurešti. Venkovní expozice nyní čítá kolem 20 letounů a vrtulníků - různé verze strojů MiG-15, -17, -21 (včetně Lanceru), jeden MiG-29 ve verzi SNIPER, několik rumunských IAR-93, L-29, L-39, několik vrtulníků Mi-8 a Alouette, jeden skoro rozpadlý Mi-4 a motor NK-8-4. Venkovní expozice je doplněna několika kanóny, protileteckými střelami, radarovou a jinou technikou. Expozice v hangáru se pak věnuje počátkům letectví na území Rumunska, vlastním vrtulovým konstrukcím, je zde vystaven také simulátor Delfína, TL-29.

Do muzea se dostanete z centra (mezi Piata Unirii a Piata Universitate) tramvají č. 5, odkud pojedete na stanici Sos. Fabrica de glucoza - je to dvanáctá zastávka, první zastávka po přejetí řeky. Muzeum po vystoupení z tramvaje nelze přehlédnout. Muzeum je otevřeno od úterý do pátku od 9 do 16 hod, o víkendu od 10 do 17 hod, vstup je zdarma. Oficiální web je zde.

malé náhledy | plná velikost
Hlavní a jediný hangár muzea Trocha pozemní techniky v různém stavu (rozložení). Anténa patří radaru P-37 Dacia v Rumunsku nemůže chybět, v pozadí systém navádění střel S-75 Střela protileteckého systému S-75
Hlavní a jediný hangár muzea Trocha pozemní techniky
v různém stavu (rozložení).
Anténa patří radaru P-37
Dacia v Rumunsku nemůže
chybět, v pozadí systém
navádění střel S-75
Střela protileteckého
systému S-75
Identifikační systém (IFF) 1L22 Parol na podvozku Ural 375 Bukurešť je město kontrastů. I o muzeu to platí Čekali byste kostel v areálu muzea? A ještě obklopen protileteckými kanóny
Identifikační systém (IFF)
1L22 Parol na podvozku
Ural 375
Bukurešť je město kontrastů.
I o muzeu to platí
Čekali byste kostel
v areálu muzea?
A ještě obklopen
protileteckými kanóny
Na stožáru byl další radar mě neznámého určení Sluncem, větrem ošlehaný veterán ... ... a jeho interiér Tři Mi-8 v různých úpravách, mezi nimi cvičně-bojové Alouette
Na stožáru byl další
radar mě neznámého určení
Sluncem, větrem
ošlehaný veterán ...
... a jeho interiér Tři Mi-8 v různých úpravách,
mezi nimi cvičně-bojové
Alouette
Improvizace rumunských techniků? Přídavná nádrž z MiGu na Mi-8 Turbomeca Artouste III B 1 IAR 316B Alouette III dvoumístný IAR-93B
Improvizace rumunských
techniků? Přídavná nádrž
z MiGu na Mi-8
Turbomeca Artouste III B 1 IAR 316B Alouette III dvoumístný IAR-93B
IAR-93B IAR-93B a MiG-29 SNIPER Pravá podvozková noha IAR-93B Mázlý pohled na turbínu motoru Viper letounu IAR-93B
IAR-93B IAR-93B a MiG-29 SNIPER Pravá podvozková noha
IAR-93B
Mázlý pohled na turbínu
motoru Viper letounu IAR-93B
Nějaký ten radar. Letištní? Pěkná sbírka různých verzí MiG-21. Třetí letoun zprava je MiG-21U-400 MiG-21PFM MiG-21PFM a vlevo příď MiG-21 LANCER
Nějaký ten radar. Letištní? Pěkná sbírka různých verzí
MiG-21. Třetí letoun zprava
je MiG-21U-400
MiG-21PFM MiG-21PFM a vlevo příď
MiG-21 LANCER
MiG-21PF A zase MiGy <a href='../motory/nk-8'>NK-8-4</a>, motor z letadel Il-62 a Il-62M NK-8-4, lopatky dmychadla. Dobře jsou vidět mezilopatkové opory
MiG-21PF A zase MiGy NK-8-4, motor z letadel
Il-62 a Il-62M
NK-8-4, lopatky dmychadla.
Dobře jsou vidět mezilopatkové
opory
NK-8-4 NK-8-4, ventily pro odvod stlačeného vzduchu NK-8-4, odvod vzduchu z vnějšího proudu NK-8-4
NK-8-4 NK-8-4, ventily pro odvod
stlačeného vzduchu
NK-8-4, odvod vzduchu
z vnějšího proudu
NK-8-4
NK-8-4, vnitřní uspořádání obraceče tahu IAR-93A, jeden takový letoun můžete vidět i v Košickém leteckém muzeu Ocasní část IAR-93A Československé výrobky ve službách rumunského letectva. L-29 a L-39ZA.
NK-8-4, vnitřní uspořádání
obraceče tahu
IAR-93A, jeden takový letoun
můžete vidět i v Košickém
leteckém muzeu
Ocasní část IAR-93A Československé výrobky ve
službách rumunského letectva.
L-29 a L-39ZA.
L-29 a L-39 Dva MiG-17F MiG-17PF MiG-19PM
L-29 a L-39 Dva MiG-17F MiG-17PF MiG-19PM
MiG-19PM a vzadu MiG-15UTI Jak-23 Jak-23 Přehlídka starších MiGů
MiG-19PM a vzadu MiG-15UTI Jak-23 Jak-23 Přehlídka starších MiGů
Mi-4 v pokročilém stádiu rozkladu První pokusy Dávná historie Rumunský válečný IAR-80
Mi-4 v pokročilém
stádiu rozkladu
První pokusy Dávná historie Rumunský válečný IAR-80
V Rumunsku vyvinutý typ IAR 80 Starší britské motory a jejich rumunské licenční kopie DH Gipsy Major v licenční variantě IAR 4GI IAR 4GI
V Rumunsku vyvinutý
typ IAR 80
Starší britské motory a jejich
rumunské licenční kopie
DH Gipsy Major v licenční
variantě IAR 4GI
IAR 4GI
IAR 4GI IAR 4GI IAR 4GI Gipsy 6 a IAR 6GI
IAR 4GI IAR 4GI IAR 4GI Gipsy 6 a IAR 6GI
DH Gipsy 6 ... ... a jeho licenční kopie IAR 6 GI DH Gipsy 6 Jak-23
DH Gipsy 6 ... ... a jeho licenční
kopie IAR 6 GI
DH Gipsy 6 Jak-23
Polní dělo s téměř umělecky vyvedenými koly Kanóny z MiG-15. Ve vymontované formě jsou až neuvěřitelně velké <a href='../motory/vk-1'>VK-1</a> Zlín 226
Polní dělo s téměř
umělecky vyvedenými koly
Kanóny z MiG-15. Ve
vymontované formě jsou
až neuvěřitelně velké
VK-1 Zlín 226
Motor ze Zlína 226 Hangár starší techniky Hala s původní rumunskou a další menší technikou, včetně čs. letounů Z-226 a Ae-45 MiG-15 a Jak-23
Motor ze Zlína 226 Hangár starší techniky Hala s původní rumunskou
a další menší technikou,
včetně čs. letounů
Z-226 a Ae-45
MiG-15 a Jak-23
Pilot přišel žehlit s kyticí v ruce ... ... i cikánce je pro smích Poslední část hangáru s poválečnou leteckou technikou Radar z MiG-21
Pilot přišel žehlit
s kyticí v ruce ...
... i cikánce je pro smích Poslední část hangáru
s poválečnou leteckou
technikou
Radar z MiG-21
Bomby před MiG-17 <a href='../motory/r-11'>R-11F-300</a> <a href='../motory/rd-9b'>RD-9B</a> a jím poháněný letoun MiG-19P SIAR 93 A2, simulátor IAR-93
Bomby před MiG-17 R-11F-300 RD-9B a jím poháněný
letoun MiG-19P
SIAR 93 A2, simulátor IAR-93
SIAR 93 A2 Řídící stanoviště SIAR 93 A2 Simulátor TL-29 TL-29
SIAR 93 A2 Řídící stanoviště SIAR 93 A2 Simulátor TL-29 TL-29
TL-29, projektor TL-29 TL-29, pohyblivá mapa letiště Vstávej!
TL-29, projektor TL-29 TL-29, pohyblivá mapa letiště Vstávej!
Katapultovaný pilot Britten Norman BN-2A Islander
Katapultovaný pilot Britten Norman BN-2A Islander

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.


Přístupů od 24. 4. 2002