O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

česky english

Nový motor pro cvičné a lehké bojové letouny

AI-222

Ivčenko Progress (vývoj), Ukrajina (Zaporoží)
Motor Sič (výroba), Ukrajina (Zaporoží)
Saljut (výroba), Rusko

Motor AI-225-25 je určen pro pohon cvičných-bojových a lehkých bojových letounů Jak/AEM-130, případně dalších, jako jsou L-159 apod. Charakterizuje jej maximální bezpečnost a vysoká efektivnost provozu. Modulární konstrukce, systém FADEC, diagnostický systém a vysoká životnost jsou již standardem všech moderních proudových motorů. Ke snížení nákladů na vývoj je jádro motoru téměr totožné s jádrem paralelně vyvíjeného motoru AI-22 pro regionální letadla Tu-324. AI-22 byl poprvé spuštěn 25. 9. 2000. Dokumentace k výrobě motorů AI-222-25 byla výrobním závodům Saljut a Motor SIČ předána 2. října 2001. Pozemní testy jádra motoru AI-222-25 započaly v listopadu 2002, za letu byl motor poprvé testován v červnu 2003 a v prosinci téhož roku byly dva motory připraveny k zabudování do Jak-130. První Jak-130 vzlétl s novými motory 30. 4. 2004. V prosinci 2004 byly dodány další dva motory pro druhý letoun Jak-130. Zahájení státních zkoušek bylo plánováno na první polovinu roku 2006.

Konstrukce AI-222-25
  • 2-stup. dmychadlo s titanovým rotorem
  • 8-stup. VTK s ovladatelnými lopatkami vstupního věnce a statoru 1. a 2. stupně
  • kruhová spalovací komora se 16ti palivovými tryskami a sníženou kouřivostí
  • 1-stup. VTT se vzduchem chlazeným rozváděcím věncem a rotorem turbíny
  • 1-stup. NTT s chlazeným rozváděcím věncem
  • pevná konvergentní výstupní tryska, jednotná pro oba proudy vzuduchu
  • skříň náhonů navržena tak, aby ji šlo snadno přemístit, pokud to bude vyžadovat konstrukce letounu
Na přání zákazníka může být motor vybaven vektorovanou tryskou, která je tvořena samostatným modulem. Výchylka je všesměrová do 20°. Motor s ovladatelnou tryskou je pak označován AI-222-25UVT.

Pro cvičně-bojové a lehké bojové letouny vznikla verze AI-222-28 s tahem zvýšeným na 2800 kp, a to díky vylepšenému systému chlazení turbíny. Základ tohoto systému byl převzat z turbovrtulového motoru D-27.

Modifikace AI-222-25F je vybavena přídavným spalováním a tryskou proměnlivého průřezu, tah je zvýšen až na 4200 kp (o 68%). Motor je určen pro potenciální budoucí lehké bojové letouny s maximální rychlostí až M=1.5.

Na základě AI-222-25 byla rozpracována varianta AI-222-25KFK s krátkou forsážní komorou (KFK), prodlužující motor pouze o 50 cm. Jednoduchost KFK nevyžaduje zásadní zásahy do konstrukce samotného letounu, komora pracuje pouze na jednom režimu, nemá tedy takové nároky na řídící systém motoru, zvýšení tahu je 20% na hodnotu 3000 kp.

Nejslabším motorem celé série je AI-222-22 pro možnou modernizaci cvičných letounů L-39. Tah je 2200 kp.

Typ - AI-222-25 AI-222-28 AI-222-25F AI-222-25KFK
Tah - maximální (H=0, M=0, t=30°C) kp 2500 2800 2) 2500 2518
- maximální (H=5000 m, M=0,6) kp 1450 1620 3)    
- maximální (H=6000 m, M=0,4) kp   1400    
- přídavné spalování (H=0, M=0) kp     4200 3000
- přídavné spalování (H=11 km, M=1,4) kp     2760 1490
- cestovní (H=6000 m, M=0,5) kp   700 kp    
- cestovní (H=10000 m, M=0,6) kp 300 440 3)    
SFC - maximální tah (H=0, M=0, t=30°C) kg.kp-1.h-1 0,64 0,677 0,66 0,65
- maximální tah (H=5000 m, M=0,6) kg.kp-1.h-1 0,87 3) 0,87 3)    
- s přídavným spalováním (H=0, M=0) kg.kp-1.h-1     1,9 0,95
- cestovní tah (H=6000 m, M=0,5) kg.kp-1.h-1   0,83    
- cestovní tah (H=10000 m, M=0,6) kg.kp-1.h-1 0,875 3) 0,875 3)    
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 50,2 50,6    
Celkové stlačení za kompresorem - 15,9 16,9    
Obtokový poměr - 1,19 1,13    
Maximální teplota plynů před turbínou °C 1210 1320    
Průměr vstupu mm     624 624
Maximální průměr mm     810 870
Délka mm 2237,7 2100 3070 2512
Šířka mm 860 860    
Výška mm 1093 1084   1084
Suchá hmotnost kg 440 520 540 520
Celková životnost h 3000      
1) Průtok vzduchu a stlačení za kompresorem platí pro podmínky H=0, M=0, t=30 °C
2) 2800 kp platí pro podmínky P=760 mm Hg, T=30°C, tah při podmínkách P=746 mm Hg, T=27°C je 2830 kp.
3) Údaje jsou ze stejného zdroje, ale staršího data a možná již neaktuální


AI-222-25


AI-222-25UVT


AI-222-28


AI-222-25F


AI-222-25KFK

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 3 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002