O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Výkonný ruský motor s vektorováním taku pro moderní víceúčelové bojové letouny začátku 21. století

AL-37FU

Saturn - Ljulka, Rusko (vývoj)

Informace o tomto motoru jsou ve zdrojích velmi zmatené. Prosím berte tento text s rezervou, vznikl v roce 2002 na základě tehdy dostupných informací. Ve světle nových skutečností již tento text ztrácí na věrohodnosti. Pro více informací doporučuji text o AL-31 a AL-41.

AL-37FU je výrazně modernizovaný AL-31F, využívající některé technologie motoru AL-41F. Byl vytvořen v Kazaňském NPO pod vedením konstruktéra Anatolije Andrejeva.

O 16% vyššího tahu (oproti AL-31F) bylo dosaženo zvětšením průměru prvního stupně dmychadla o 20 mm a zvýšením teploty před turbínou na 1390°C. Specifická spotřeba paliva bez přídavného spalování vzrostla o 3%, naproti tomu množství infračervených emisí oproti předchůdci pokleslo. Konstrukční schéma 4/9/1/1 (stupně dmychadla, kompresoru a turbín) zůstalo zachováno, hmotnost vzrostla na 1660 kg. Digitální ovládací systém je již plně integrován do letového systému Fly-By-Wire. Nejvýraznější charakteristikou motoru je kulatá, v jedné rovině vektorovatelná tryska proměnlivého průřezu. U pokusných motorů je ocelová a vychyluje se čtyřmi hydraulickými válci o š15° rychlostí 30°/s, pracovní kapalinou je hydraulický olej. Sériové motory budou mít lehčí titanovou trysku, objevily se informace, že maximální výchylka může být zvýšena na 20°, hydraulickou kapalinou bude pro úsporu hmotnosti letecké palivo, pokud by hydraulika selhala, byl by aktivován nouzový pneumatický systém, který by ji vrátil do neutrální polohy. Úspěšné dokončení dvanáctiletého vývoje kulaté vektorované trysky je velkým úspěchem společnosti Saturn, protože se podařilo i při velkých výchylkách zachovat utěsněnost v místě otáčení a zabránit tak, aby horké spaliny (až 1800°C) poškodily ocasní část letounu. Tryska je řízena buď manuálně pilotem (nouzově) nebo plně automaticky digitálním letovým systémem. U dvoumotorového letounu se mohou vychylovat buď společně nebo každá na jinou stranu (diferenciálně) - to už záleží na tom, jak letový systém vyhodnotí požadavek pilota. Společnost Saturn pracuje i na 3D trysce, po dokončení jejího vývoje bude nainstalována na motor verze AL-37PP.

 

Modulární konstrukce motoru umožňuje výměnu trysky, komory přídavného spalování, směšovače proudů, nízkotlaké turbíny, dmychadla a skříně náhonů přímo na letišti. Usnadněna je také výměna poškozených lopatek prvního stupně dmychadla a všech lopatek kompresoru. Doba mezi generálními opravami je stejně jako u AL-31F stanovena na 1000 hodin provozu, celková životnost je 3000 hodin. Resurs trysky je nyní 250 hodin, u sériového motoru bude zvýšen na 500 hodin. Prodejní cena jednoho motoru AL-37FU je asi 6 mil. USD.

Nejdříve byly postaveny tři zkušební exempláře, první z nich byl připraven na pozemní testy v roce 1994. Díky objednávce Číny na několik Su-27 s motory AL-31F byl dostatek financí na odzkoušení zbývajících dvou motorů na demonstračním letounu Su-37 (prototypové označení T-10M-11, číslo 711). Nainstalovány byly v roce 1995. Program hlavních letových zkoušek proběhl v oblasti Žukovského letiště - první část (46 letů) byla uskutečněna mezi 2. dubnem a 28. srpnem 1996, část druhá byla zakončena koncem téhož roku.

Pro rozšíření motorů AL-37FU hovoří i fakt, že jsou navrženy tak, aby mohly nahradit motory AL-31F stávajících letounů řady Su-27. Ovšem zatím jsou prakticky použitelné jen na letounech Su-30MK (letoun i motor poprvé představen na Pařížském aerosalónu 1999) a na již zmiňovaných Su-37.

Su-30MK Su-37

 

Typ AL-37FU
Délka 4990 mm
Průměr vstupu vzduchu 932 mm
Suchá hmotnost 1660 kg
Průtok vzduchu 115 kg/s (odhad)
Max. teplota před turbínou 1390°C
Tah - maximální 8500 kg (83,36 kN)
   - s forsáží 14500 kg (142,20 kN)
SFC - ekonomický tah 69 g/kN/h

 Podle jiného zdroje je hmotnost 1600 kg.

Je ale možné, že 1660 kg platí pro prototyp a 1600 kg bude hmotnost sériového motoru.

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 5 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002