O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

E-300

Ferdinand Brandner (konstruktér), Egypt

HA-300
HF-24
Project 206
An-12 (č. 1223)

E-300 byl egyptský proudový motor, vyvíjený pro lehký bojový letoun Helwan HA-300 a později indický stíhač HAL HF-24 Marut.

Oficiální zahájení egyptského vývoje HA-300 se datuje rokem 1959, přičemž předcházející práce proběhly už dříve v Hispano Aviación ve Španělsku. HA-300 byl původně navrhován kolem britského motoru Orpheus BOr. 12, který však ne úplně vyhovoval požadavkům a také nebylo rozumné v té době spoléhat na britský motor, kvůli napjatým vztahům Egypta s Velkou Británií po Suezké krizi. Pohonnou jednotkou případných sériových letounů se tak měl stát domácí motor E-300.

Vývojem motoru se zabýval rakouský konstruktér Ferdinand Brandner, který po 2. sv. válce před přesunem do Egypta pracoval pro SSSR na vývoji turbovrtulového motoru NK-12. Ostatně i na HA-300 pracoval bývalý Hitlerův konstruktér, samotný Willy Messerschmitt.

Motor E-300 měl 9-stup. kompresor, trubkově-prstencovou spalovací komoru s 10ti plamenci, 2-stup. turbínu, komoru přídavného spalování a plně regulovatelnou výstupní konvergentní trysku.

Nový motor zahájil pozemními testy v červenci 1963. Poté, co první 4 prototypy naakumulovaly celkem 2000 hodin provozu na zemi, byl devátý prototyp (V9) zavěšen pod křídlo An-12 (č. 1223) na místo motoru č. 2 a další testy tak od června 1966 probíhaly i ve vzduchu.

Egypt chtěl rozdělit náklady na vývoj E-300 s Indií, kontrakt o spolupráci těchto dvou zemí byl podepsán v září 1964. Motor byl nabídnut, jako alternativní pohonná jednotka indických HAL HF-24 Marut, přesněji jejich plánované dvoumachové verze HF-24 Mk.2. Možnost testovat motor při vysokých rychlostech na tomto letounu byla velmi vítaná. U letounu Marut musela být zvětšena zadní část, aby mohla pojmout nové motory, upravený letoun byl pak označován HF-24 Mk.1BX. Po doručení letounu do Egypta byly vymontován původní pravý motor Orpheus a nainstalován E-300. První let tohoto letounu s motorem E-300 proběhl 29.3.1967, celkem bylo provedeno 150 letů a motor byl prohlášen za schopný provozu v jednomotorovém letounu - HA-300.

Projektována, nebo alespoň uvažována byla celá řada verzí, skutečné realizace se zřejmě dočkaly jen prototypy, odpovídající budoucí možné sériové verzi E-300-A.

  • E-300-A - armádní verze pro HA-300
  • E-300-C1 - civilní verze E-300-A, bez přídavného spalování. Verze byla uvažovaná pro navrhovaný třímotorový dopravní letoun "Projekt 206" pro 90 pasažérů.
  • E-300-C2 - uvažovaná civilní verze s vyšším výkonem. Navrhována byla i dvouproudová verze, kde byla volná turbína připojena na zadní dmychadlo (možná šlo o verzi AF).
  • E-300-PX - motor s vyššími otáčkami a zvýšeným průtokem vzduchu, tah zvýšen na 37,9 kN
  • E-300-PX/W - u této verze se navíc počítalo se vstřikováním směsi vody a metanolu, čímž se měl tah zvýšit na 41,3 kN.
  • E-300-AF - navrhovaná dvouproudová verze, vycházející z E-300-C1. Volná turbína byla spojena se zadním jednostupňovým dmychadlem.

Motor E-300 byl instalován až do třetího prototypu HA-300, první dva létaly s motory Bristol Siddeley Orpheus.

Po porážce v šestidenní válce musel Egypt přesunou část svého zbrojního rozpočtu na doplnění a modernizaci pozemních bojových prostředků, ale také letecké techniky. Navázal užší spolupráci se SSSR, od kterého nyní mohl výhodně získat větší množství již ověřené techniky. HA-300 byl sověty považován za možného konkurenta MiGu-21 a po nátlaku ze SSSR v kombinaci s nedostatkem financí byl projekt HA-300 v květnu 1969 ukončen. Přerušení vývoje přišlo v době, kdy třetí prototyp HA-300 zahajoval pojížděcí zkoušky a připravoval se na první let, který se měl uskutečnit v polovině července 1969.

Zrušení HA-300 s sebou vzalo i E-300. Přísun financí z Indie do projektu egyptského motoru ustal zřejmě poté, co se její vláda dozvěděla, že Egypt nemá v úmyslu pořídit letouny HF-24. V této napjaté době už němečtí specialisté z politických důvodů opouštěli zemi. To byl také konec vývoje vojenských letadel a proudových motorů v Egyptě. Částečný úspěch zaznamenal koncem 60. let už jen HA-410 (modifikace Su-7) s motorem AL-7, informace o dalších nových egyptských leteckých projektech ze začaly objevovat až v roce 2010.

ZÁKLADNÍ PARAMETRY MOTORŮ E-300

Typ - E-300-A E-300-C E-300-C2 E-300-PX E-300-PX/W E-300-AF
Maximální tah kN 32,4 29,4 33,3 37,9 41,3 45,1
Tah s přídavným spalováním kN 47,1 * - - - -
Specifická spotřeba paliva kg.kN-1.h-1 102 (?) 87,7 - 88,7 87,7 66,3
Celkové stlačení za kompresorem - 6 6
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 53,5 53,5 60 133 (?)
Obtokový poměr - - - - - - 1,5
Délka mm 4300 2500 2500 3000
Průměr mm 840 840 840 1200
Suchá hmotnost kg 860 740 760 800 850
*) Tah se měl později zvýšit na 51,2 kN.


Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 1 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002