E-300

Ferdinand Brandner (konstruktér), Egypt

HA-300
HF-24
Project 206
An-12 (č. 1223)

E-300 byl egyptský proudový motor, vyvíjený pro lehký bojový letoun Helwan HA-300 a později indický stíhač HAL HF-24 Marut.

Oficiální zahájení egyptského vývoje HA-300 se datuje rokem 1959, přičemž předcházející práce proběhly už dříve v Hispano Aviación ve Španělsku. HA-300 byl původně navrhován kolem britského motoru Orpheus BOr. 12, který však ne úplně vyhovoval požadavkům a také nebylo rozumné v té době spoléhat na britský motor, kvůli napjatým vztahům Egypta s Velkou Británií po Suezké krizi. Pohonnou jednotkou případných sériových letounů se tak měl stát domácí motor E-300.

Vývojem motoru se zabýval rakouský konstruktér Ferdinand Brandner, který po 2. sv. válce před přesunem do Egypta pracoval pro SSSR na vývoji turbovrtulového motoru NK-12. Ostatně i na HA-300 pracoval bývalý Hitlerův konstruktér, samotný Willy Messerschmitt.

Motor E-300 měl 9-stup. kompresor, trubkově-prstencovou spalovací komoru s 10ti plamenci, 2-stup. turbínu, komoru přídavného spalování a plně regulovatelnou výstupní konvergentní trysku.

Nový motor zahájil pozemními testy v červenci 1963. Poté, co první 4 prototypy naakumulovaly celkem 2000 hodin provozu na zemi, byl devátý prototyp (V9) zavěšen pod křídlo An-12 (č. 1223) na místo motoru č. 2 a další testy tak od června 1966 probíhaly i ve vzduchu.

Egypt chtěl rozdělit náklady na vývoj E-300 s Indií, kontrakt o spolupráci těchto dvou zemí byl podepsán v září 1964. Motor byl nabídnut, jako alternativní pohonná jednotka indických HAL HF-24 Marut, přesněji jejich plánované dvoumachové verze HF-24 Mk.2. Možnost testovat motor při vysokých rychlostech na tomto letounu byla velmi vítaná. U letounu Marut musela být zvětšena zadní část, aby mohla pojmout nové motory, upravený letoun byl pak označován HF-24 Mk.1BX. Po doručení letounu do Egypta byly vymontován původní pravý motor Orpheus a nainstalován E-300. První let tohoto letounu s motorem E-300 proběhl 29.3.1967, celkem bylo provedeno 150 letů a motor byl prohlášen za schopný provozu v jednomotorovém letounu - HA-300.

Projektována, nebo alespoň uvažována byla celá řada verzí, skutečné realizace se zřejmě dočkaly jen prototypy, odpovídající budoucí možné sériové verzi E-300-A.

Motor E-300 byl instalován až do třetího prototypu HA-300, první dva létaly s motory Bristol Siddeley Orpheus.

Po porážce v šestidenní válce musel Egypt přesunou část svého zbrojního rozpočtu na doplnění a modernizaci pozemních bojových prostředků, ale také letecké techniky. Navázal užší spolupráci se SSSR, od kterého nyní mohl výhodně získat větší množství již ověřené techniky. HA-300 byl sověty považován za možného konkurenta MiGu-21 a po nátlaku ze SSSR v kombinaci s nedostatkem financí byl projekt HA-300 v květnu 1969 ukončen. Přerušení vývoje přišlo v době, kdy třetí prototyp HA-300 zahajoval pojížděcí zkoušky a připravoval se na první let, který se měl uskutečnit v polovině července 1969.

Zrušení HA-300 s sebou vzalo i E-300. Přísun financí z Indie do projektu egyptského motoru ustal zřejmě poté, co se její vláda dozvěděla, že Egypt nemá v úmyslu pořídit letouny HF-24. V této napjaté době už němečtí specialisté z politických důvodů opouštěli zemi. To byl také konec vývoje vojenských letadel a proudových motorů v Egyptě. Částečný úspěch zaznamenal koncem 60. let už jen HA-410 (modifikace Su-7) s motorem AL-7, informace o dalších nových egyptských leteckých projektech ze začaly objevovat až v roce 2010.

ZÁKLADNÍ PARAMETRY MOTORŮ E-300

Typ - E-300-A E-300-C E-300-C2 E-300-PX E-300-PX/W E-300-AF
Maximální tah kN 32,4 29,4 33,3 37,9 41,3 45,1
Tah s přídavným spalováním kN 47,1 * - - - -
Specifická spotřeba paliva kg.kN-1.h-1 102 (?) 87,7 - 88,7 87,7 66,3
Celkové stlačení za kompresorem - 6 6
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 53,5 53,5 60 133 (?)
Obtokový poměr - - - - - - 1,5
Délka mm 4300 2500 2500 3000
Průměr mm 840 840 840 1200
Suchá hmotnost kg 860 740 760 800 850
*) Tah se měl později zvýšit na 51,2 kN.


Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 2 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002