HA-300 | |
HF-24 | |
Project 206 | |
An-12 (č. 1223) |
E-300 byl egyptský proudový motor, vyvíjený pro lehký bojový letoun Helwan HA-300 a později indický stíhač HAL HF-24 Marut.
Oficiální zahájení egyptského vývoje HA-300 se datuje rokem 1959, přičemž předcházející práce proběhly už dříve v Hispano Aviación ve Španělsku. HA-300 byl původně navrhován kolem britského motoru Orpheus BOr. 12, který však ne úplně vyhovoval požadavkům a také nebylo rozumné v té době spoléhat na britský motor, kvůli napjatým vztahům Egypta s Velkou Británií po Suezké krizi. Pohonnou jednotkou případných sériových letounů se tak měl stát domácí motor E-300.
Vývojem motoru se zabýval rakouský konstruktér Ferdinand Brandner, který po 2. sv. válce před přesunem do Egypta pracoval pro SSSR na vývoji turbovrtulového motoru NK-12. Ostatně i na HA-300 pracoval bývalý Hitlerův konstruktér, samotný Willy Messerschmitt.
Motor E-300 měl 9-stup. kompresor, trubkově-prstencovou spalovací komoru s 10ti plamenci, 2-stup. turbínu, komoru přídavného spalování a plně regulovatelnou výstupní konvergentní trysku.
Nový motor zahájil pozemními testy v červenci 1963. Poté, co první 4 prototypy naakumulovaly celkem 2000 hodin provozu na zemi, byl devátý prototyp (V9) zavěšen pod křídlo An-12 (č. 1223) na místo motoru č. 2 a další testy tak od června 1966 probíhaly i ve vzduchu.
Egypt chtěl rozdělit náklady na vývoj E-300 s Indií, kontrakt o spolupráci těchto dvou zemí byl podepsán v září 1964. Motor byl nabídnut, jako alternativní pohonná jednotka indických HAL HF-24 Marut, přesněji jejich plánované dvoumachové verze HF-24 Mk.2. Možnost testovat motor při vysokých rychlostech na tomto letounu byla velmi vítaná. U letounu Marut musela být zvětšena zadní část, aby mohla pojmout nové motory, upravený letoun byl pak označován HF-24 Mk.1BX. Po doručení letounu do Egypta byly vymontován původní pravý motor Orpheus a nainstalován E-300. První let tohoto letounu s motorem E-300 proběhl 29.3.1967, celkem bylo provedeno 150 letů a motor byl prohlášen za schopný provozu v jednomotorovém letounu - HA-300.
Projektována, nebo alespoň uvažována byla celá řada verzí, skutečné realizace se zřejmě dočkaly jen prototypy, odpovídající budoucí možné sériové verzi E-300-A.
Motor E-300 byl instalován až do třetího prototypu HA-300, první dva létaly s motory Bristol Siddeley Orpheus.
Po porážce v šestidenní válce musel Egypt přesunou část svého zbrojního rozpočtu na doplnění a modernizaci pozemních bojových prostředků, ale také letecké techniky. Navázal užší spolupráci se SSSR, od kterého nyní mohl výhodně získat větší množství již ověřené techniky. HA-300 byl sověty považován za možného konkurenta MiGu-21 a po nátlaku ze SSSR v kombinaci s nedostatkem financí byl projekt HA-300 v květnu 1969 ukončen. Přerušení vývoje přišlo v době, kdy třetí prototyp HA-300 zahajoval pojížděcí zkoušky a připravoval se na první let, který se měl uskutečnit v polovině července 1969.
Zrušení HA-300 s sebou vzalo i E-300. Přísun financí z Indie do projektu egyptského motoru ustal zřejmě poté, co se její vláda dozvěděla, že Egypt nemá v úmyslu pořídit letouny HF-24. V této napjaté době už němečtí specialisté z politických důvodů opouštěli zemi. To byl také konec vývoje vojenských letadel a proudových motorů v Egyptě. Částečný úspěch zaznamenal koncem 60. let už jen HA-410 (modifikace Su-7) s motorem AL-7, informace o dalších nových egyptských leteckých projektech ze začaly objevovat až v roce 2010.
Typ | - | E-300-A | E-300-C | E-300-C2 | E-300-PX | E-300-PX/W | E-300-AF |
Maximální tah | kN | 32,4 | 29,4 | 33,3 | 37,9 | 41,3 | 45,1 |
Tah s přídavným spalováním | kN | 47,1 * | - | - | - | - | |
Specifická spotřeba paliva | kg.kN-1.h-1 | 102 (?) | 87,7 - 88,7 | 87,7 | 66,3 | ||
Celkové stlačení za kompresorem | - | 6 | 6 | ||||
Průtokové množství vzduchu | kg.s-1 | 53,5 | 53,5 | 60 | 133 (?) | ||
Obtokový poměr | - | - | - | - | - | - | 1,5 |
Délka | mm | 4300 | 2500 | 2500 | 3000 | ||
Průměr | mm | 840 | 840 | 840 | 1200 | ||
Suchá hmotnost | kg | 860 | 740 | 760 | 800 | 850 |
Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: únor 2013
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz