O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

česky english

Americký motor víceúčelových bojových letounů 80. a 90. let

F404

General Electric, USA

Dvouproudový motor F404 s přídavným spalováním a nízkým odtokovým poměrem vznikl v polovině 70. let na základě jádra motoru J101-GE-100. Výkonnost a spolehlivost typu F404 vytvořily standard pro moderní motory širokého spektra bojových letounů - od přízemních útočných až po výškové záchytné letouny. Bojem ověřené motory F404 mají na přelomu století na svém kontě více než 8 miliónů letových hodin u US Navy, US Marine Corps, USAF a u letectev Austrálie, Kanady, Finska, Kuvajtu, Malajsie, Singapuru, Španělska, Švédska a Švýcarska. Seznam se v prvním desetiletí 21. století rozšíří o Jižní Koreu, JAR a snad i některé státy střední Evropy.

Konstrukce (F404-GE-400):

  • 3-stup. dmychadlo s nastavitelným vstupním věncem statorových listů
  • 7-stup kompresor s nastavitelnými listy vstupního věnce, 1. a 2. stupně statoru, 7,25% stlačeného vzduchu může být na konci kompresoru odebíráno pro jiné účely.
  • prstencová spalovací komora
  • 1-stup vysokotlaká turbína (vzduchem chlazená)
  • 1-stup nízkotlaká turbína (vzduchem chlazená)
  • komora přídavného spalování
  • konvergentní-divergentní výstupní tryska
  • ovládací systém: hydromechanický, elektrický
  • mazací systém využívá oleje MIL-L-5624 nebo MIL-L-7808, spotřeba je 0,4 litru za hodinu provozu.

Pro F404 se používá standardní palivo MIL-5624, JP-4, JP-5 a JP-8

F404-GE-400

První motory řady F404, verze -400, byly původně navrženy pro námořní F/A-18, dnes jsou to jedny z nejlepších a nejrozšířenějších motorů. Materiály moderních technologií, snadné diagnostické prověření, dobře umístěné přístupové prostory a modulární konstrukce zajišťují vysokou životnost a nízké provozní náklady. Modulární řešení ze šesti jednotlivých prvků zjednodušuje náhradu poškozených částí a urychluje údržbu (např. na letadlových lodích), optickou kontrolu vnitřních částí motoru je možno provést ze 13 vstupů, po případné opravě jádra motoru není nutné provádět žádné speciální testy a vylaďování. Motor je aktivně chráněn před vysokými otáčkami a teplotami a je také dobře chránen proti korozi. Během vývoje prošel F404 testy, při kterých byl vystaven vysokým tlakům a teplotám. Piloti oceňují volnost v zacházení s přípustí motoru, rychlou odezvu na akceleraci / deakceleraci a hladký přechod z maximálního tahu na přídavné spalování. Motor F404 je velice bezpečný a efektivní. Standardně se používá od roku 1981, výrobní označení je LM1600. Krom letounů F/A-18 verzí A, B, C a D jej používají také letouny F-5G a experimentální X-29 a X-31A, údajně se uvažovalo i o použití na francouzském Rafale. Bezforsážní varianta motoru -400 byla jedním z kandidátu na upgrade letounu A-6E.

F404-GE-402EPE (Enhanced Performance Engine)

Tato verze disponuje větším tahem a menší měrnou spotřebou paliva, čehož bylo dosaženo použitím nejnovějších technologií a materiálů na konstrukci turbíny a sekce přídavného spalování (bez ztrát na životnosti). Letounům F/A-18C/D, na které se instaluje od října 1982, rozšiřuje rozsah plněných úkolů.

F404-GE-100

Verze -100, pravděpodobně odvozená od verze -400, je určena pro stíhací letouny F-5G (F-20A).

F404-GE-100D

Toto je bezforsážní derivát verze -400. Singapur ve spolupráci s firmou GE nahradil u svých A-4 Skyhawk motory J65 za F404-GE-100D a vytvořil tak výkonnější A-4S Super Skyhawk. Nový motor dává letounu větší rychlost, lepší akceleraci a manévrovatelnost a také snížil spotřebu. Motor -100D je pro své jednomotorové použití doplněn o různé bezpečnostní úpravy, zabraňující poruchám za letu.

F404-GE-F1D2

F1D2 je bezforsážní derivát základního motoru -400, je určen pro dvoumotorové radarem nezachytitelné letouny F-117A. Zajímavostí je, že spaliny jsou ochlazovány a poté vedeny do širokých plochých trysek o velikosti 165 x 20 cm.

F404-GE-F2J3

Motor je určen pro pohon prototypů indického lehkého bojového letounu LCA. Sériové stroje budou mít indické motory GTRE GTX-35VS Kaveri

F404-GE-102

Toto je další vývojový stupeň motoru F404, tentokrát vycházející z verze -402. Vznikl spoluprací GE s korejským leteckým průmyslem. Motor má bezpečnostní opatření (pro jednomotorové použití) a plně automatický digitální elektronický ovládací systém FADEC. Nový motor bude pohánět pokročilý cvičný / lehký útočný letoun T-50 / A-50 vyvinutý spoluprací KAI a LM (Korea Aerospace Industries, Lockheed Martin). Měl být odzkoušen v roce 2001, první let T/A-50 se plánuje na rok 2002, začátek sériové výroby motoru potom na rok 2005.

RM12

Motor RM12 byl vyvinut firmami GE Aircraft Engines a Volvo Aero Corporation pro pohon švédského letounu JAS-39 Gripen. RM12, určený speciálně pro jednomotorové letouny, má od F404-GE-400, ze kterého byl vyvinut, několik odlišných charakteristik. Především bylo pro zvýšení bezpečnosti zesíleno dmychadlo, které nyní odolá nárazu ptáka o hmotnosti do 0,5 kg, dále bylo zvýšeno množství protékajícího vzduchu o 10% a na turbínu bylo použity modernější materiály, snášející vyšší teploty. To vše umožnilo zvýšit výkon o 10 - 20%. Motor má digitální ovládací systém FADEC s hydromechanickou zálohou a záložní zapalovací systém. RM12 má velmi rychlou odezvu na změnu přípusti motoru, neomezený počet cyklů výkonu (střídavé přidávání a ubírání tahu), plynulé zapalování přídavného spalování (bez "nárazové" akcelerace letounu), motor je velmi spolehlivý.

Typ - -100 -100D -102 -F1D1 -400 -402 RM12
Hmotnost kg   826 1035 785 991 1035 1055
Délka cm   226 391 211 391 391 391
Maximální průměr cm   89 89 89 89 89 89
Průměr vstupu vzduchu cm   79 79 79 79 79 79
Odtokový poměr -          0,34 0,27  0,31 
Stlačení na dmychadle x         3,9    
Stlačení za VTK    25 26  25  25  26  27
Průtok vzduchu kg/s   64 66 64 64,2 66,5 69
Teplota - max. před turbínou  °C           1348 1444  
  - max za turbínou   °C          797  869  
Tah - maximální (SLS) kp   4990   4763 4808 5420 5507
- s forsáží (SLS) kp 7711 není 8030 není 7257 8030 8210
SFC - maximální tah (SLS) kg/kN/h   81,6   82,6 87,0   84,0
- s forsáží (SLS) kg/kN/h          188,6 177,4 181,5
SLS - statické podmínky na úrovni moře (M=0, H=0)




F404 je sestaven ze šesti samostatných modulů




RM-12
Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 3 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002