O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

H80

GE BGA Turboprops

Thrush 510
Rysachok
L410-UVP-E20

H80 je turbovrtulový motor pro menší obchodní a dopravní letouny, zemědělské a další stroje. Byl vyvinut v GE BGA Turboprops, což je letňanská pobočka americké společnosti General Electric a bývalý Walter. H80 vychází přímo ze svého předchůdce M601, čemuž svědčí i původní označení M601H-80. Zajímavostí je, že právě motor M601 byl dlouhých 35 let posledním větším českým turbínovým motorem. Nový typ má oproti svému předchůdci větší výkon a nižší specifickou spotřebu. Další důležitou změnou jsou zlepšení vlastností v extrémních povětrnostních podmínkách, zejména při vysoké teplotě okolního vzduchu, nebo při provozu ve velkých nadmořských výškách.

Vývoj motoru byl částečně financován i z grantů ministerstva průmyslu a obchodu v celkové výši 70 mil. Kč (84 mil. Kč dle jiného zdroje). Motor H80 byl prvně spuštěn v roce 2009. Evropská certifikace EASA byla motorům H80, H80-100 a H80-200 udělena 13.12.2011, v březnu 2012 pak certifikace americké FAA, 26.4.2012 certifikace brazilské ANAC.

Možnost provozu motoru při vysokých teplotách, nebo ve velkých výškách byla hlavním důvodem jeho výběru pro zemědělské letouny Thrush Model 510 pro Afghanistán. První zálet H80 na letounu Thrush 510G proběhl 23.11.2010 v Albany v americkém státě Georia. Letoun Thrush 510 by měl být prvním provozovaným typem s motory H80.

Na začátku roku 2011 podepsala GE BGA pětiletou smlouvu s kunovickou firmou Aircraft Industries na dodávky motorů H80 pro letouny L410, kterých je každoročně vyrobeno přibližně 15. První let H80 na L410-UVP-E20 proběhl v polovině listopadu 2011, let byl součástí certifikačního procesu pro tento letoun, který by měl být dovršen ve třetím čtvrtletí roku 2012. Provoz sériových L410 by měl s těmito motory začít začátkem roku 2013. Očekává se také, že nové motory budou postupně nahrazovat starší M601 na již existujících L410.

Zatím posledním letounem, který by měl obdržet motory H80 je ruský dvoumotorový, desetimístný Technoavia Rysachok, jehož první let proběhl v prosinci 2010 ještě s motory M601.

Již rozběhnutá sériové výroba má v roce 2012 vyprodukovat přibližně 50 motorů, v roce 2013 to má být dvojnásobek. V plánu jsou dvě další varianty motoru - H75 o výkonu 750 koní a H85 o výkonu 850 koní, s jejich certifikací u EASA a FAA se počítá na začátek roku 2013.

Mezi hlavní konkurenty nového motoru patří PW PT-6 a Honeywell TPE-331.

Konstrukce

Konstrukční schéma je dvouhřídelové s reverzním proudem vzduchu a spalin. Kompresor se skládá ze dvou osových stupňů typu blisk a jednoho radiálního stupně, vysokotlaká i volná turbína jsou jednostupňové. Jedná se o technicky pokročilý motor, při jehož konstrukci bylo počítáno s 3D aerodynamikou a byly použity moderní materiály s vysokou tepelnou odolností. Tyto a další moderní technologické přístupy nejenom zvyšují výkon a snižují spotřebu (o 7% nižší oproti standardním M601), ale také prodlužují životnost a usnadňují údržbu - motor například nevyžaduje pravidelnou kontrolu horkých částí. Meziopravový resurs je stanoven na 3600 letových hodin a 6600 cyklů.

CHARAKTERISTIKY MOTORU H80

    H80 H80-100 H80-200 H75 H85
Maximální trvalý výkon (SLS) kW 597 597 522 560 634
Maximální vzletový výkon kW 597 597 597    
Maximální při výpadku jednoho motoru kW 597 - 597    
Délka (bez výtokové trysky) mm 1675 1675 1675    
Výška mm 650 650 650    
Šířka mm 590 590 590    
Suchá hmotnost (bez výtokové trysky) kg 202 200 202    
Teplota v turbíně - maximální trvalá (SLS) °C 750 750 720    
- vzletový režim (SLS, max 5 min) °C 780 780 780    
- při spouštění °C 730 730 730    
Otáčky vysokotlaké hřídele - maximální při vzletu % (min-1) 101,5% (37210) 101,5% (37210) 101,5% (37210)    
- maximální trvalé % (min-1) 100,1% (36697) 100,1% (36697) 98,4% (36073)    
Otáčky nízkotlaké hřídele min-1 31023 31023 31023    
Otáčky rotoru min-1 2080 2080 2080    
Kapacita oleje v celém systému l 10,8        
Kapacita oleje v olejové nádrži l 5,5-7        
Maximální odvod vzduchu z kompresoru (SLS) g/s 80        



Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce
2015-01-20 00:53:51
Karel Novák
Pro všechny co si chtějí přečíst něco o brzdách pokroku. Celé genarace schopných techniků a inženýru tady pracovali na něčem co bylo pak ve výprodeji za hubičku ! Zpackaná privatizace..
www.walterjinonice.cz/historie-motoru-walter-m601
2013-12-01 20:29:27
václav
Protože Jirko, byli brzdou pokroku stejně jako další, kteří je následovali (letos Fencl, Janda, Volek, ...). Match Point této firmy byl zahrán v době odchodu Vyčítala a od té doby tato neřízená (a to doslova) střela padá na vlastní kurt...
2013-03-14 23:07:35
Jirka K
Pro doplnění
šéfkonstruktér díky kterému se vše dotáhlo - Ing. Jiří Vyčítal
vedoucí certifikačního oddělení - Ing. Jan Novák
a hlavně kolektiv pracovníků termodinamiky, konstrukce, pracovníků vývojové montáže a zkušeben v čele s Ing. Danielem Beranem (šéf montáží) a Karlem Samcem (šéf zkušeben)
Bez jejich srdce pro letectví by tento motor nikdy nebyl dotažen do úspěšné certifikace.
Je smutné, že všichni výše jmenovaní (vyjma Karla) při předávání certifikátu již nebyli pracovníky GE.

2012-08-30 19:16:45
Petr
35 let:A tohle je co? http://www.pbsvb.cz/pohonne-jednotky
jméno    kontrolní výpočet 2 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002