Thrush 510 | |
Rysachok | |
L410-UVP-E20 |
H80 je turbovrtulový motor pro menší obchodní a dopravní letouny, zemědělské a další stroje. Byl vyvinut v GE BGA Turboprops, což je letňanská pobočka americké společnosti General Electric a bývalý Walter. H80 vychází přímo ze svého předchůdce M601, čemuž svědčí i původní označení M601H-80. Zajímavostí je, že právě motor M601 byl dlouhých 35 let posledním větším českým turbínovým motorem. Nový typ má oproti svému předchůdci větší výkon a nižší specifickou spotřebu. Další důležitou změnou jsou zlepšení vlastností v extrémních povětrnostních podmínkách, zejména při vysoké teplotě okolního vzduchu, nebo při provozu ve velkých nadmořských výškách.
Vývoj motoru byl částečně financován i z grantů ministerstva průmyslu a obchodu v celkové výši 70 mil. Kč (84 mil. Kč dle jiného zdroje). Motor H80 byl prvně spuštěn v roce 2009. Evropská certifikace EASA byla motorům H80, H80-100 a H80-200 udělena 13.12.2011, v březnu 2012 pak certifikace americké FAA, 26.4.2012 certifikace brazilské ANAC.
Možnost provozu motoru při vysokých teplotách, nebo ve velkých výškách byla hlavním důvodem jeho výběru pro zemědělské letouny Thrush Model 510 pro Afghanistán. První zálet H80 na letounu Thrush 510G proběhl 23.11.2010 v Albany v americkém státě Georia. Letoun Thrush 510 by měl být prvním provozovaným typem s motory H80.
Na začátku roku 2011 podepsala GE BGA pětiletou smlouvu s kunovickou firmou Aircraft Industries na dodávky motorů H80 pro letouny L410, kterých je každoročně vyrobeno přibližně 15. První let H80 na L410-UVP-E20 proběhl v polovině listopadu 2011, let byl součástí certifikačního procesu pro tento letoun, který by měl být dovršen ve třetím čtvrtletí roku 2012. Provoz sériových L410 by měl s těmito motory začít začátkem roku 2013. Očekává se také, že nové motory budou postupně nahrazovat starší M601 na již existujících L410.
Zatím posledním letounem, který by měl obdržet motory H80 je ruský dvoumotorový, desetimístný Technoavia Rysachok, jehož první let proběhl v prosinci 2010 ještě s motory M601.
Již rozběhnutá sériové výroba má v roce 2012 vyprodukovat přibližně 50 motorů, v roce 2013 to má být dvojnásobek. V plánu jsou dvě další varianty motoru - H75 o výkonu 750 koní a H85 o výkonu 850 koní, s jejich certifikací u EASA a FAA se počítá na začátek roku 2013.
Mezi hlavní konkurenty nového motoru patří PW PT-6 a Honeywell TPE-331.
Konstrukční schéma je dvouhřídelové s reverzním proudem vzduchu a spalin. Kompresor se skládá ze dvou osových stupňů typu blisk a jednoho radiálního stupně, vysokotlaká i volná turbína jsou jednostupňové. Jedná se o technicky pokročilý motor, při jehož konstrukci bylo počítáno s 3D aerodynamikou a byly použity moderní materiály s vysokou tepelnou odolností. Tyto a další moderní technologické přístupy nejenom zvyšují výkon a snižují spotřebu (o 7% nižší oproti standardním M601), ale také prodlužují životnost a usnadňují údržbu - motor například nevyžaduje pravidelnou kontrolu horkých částí. Meziopravový resurs je stanoven na 3600 letových hodin a 6600 cyklů.
H80 | H80-100 | H80-200 | H75 | H85 | ||
Maximální trvalý výkon (SLS) | kW | 597 | 597 | 522 | 560 | 634 |
Maximální vzletový výkon | kW | 597 | 597 | 597 | ||
Maximální při výpadku jednoho motoru | kW | 597 | - | 597 | ||
Délka (bez výtokové trysky) | mm | 1675 | 1675 | 1675 | ||
Výška | mm | 650 | 650 | 650 | ||
Šířka | mm | 590 | 590 | 590 | ||
Suchá hmotnost (bez výtokové trysky) | kg | 202 | 200 | 202 | ||
Teplota v turbíně - maximální trvalá (SLS) | °C | 750 | 750 | 720 | ||
- vzletový režim (SLS, max 5 min) | °C | 780 | 780 | 780 | ||
- při spouštění | °C | 730 | 730 | 730 | ||
Otáčky vysokotlaké hřídele - maximální při vzletu | % (min-1) | 101,5% (37210) | 101,5% (37210) | 101,5% (37210) | ||
- maximální trvalé | % (min-1) | 100,1% (36697) | 100,1% (36697) | 98,4% (36073) | ||
Otáčky nízkotlaké hřídele | min-1 | 31023 | 31023 | 31023 | ||
Otáčky rotoru | min-1 | 2080 | 2080 | 2080 | ||
Kapacita oleje v celém systému | l | 10,8 | ||||
Kapacita oleje v olejové nádrži | l | 5,5-7 | ||||
Maximální odvod vzduchu z kompresoru (SLS) | g/s | 80 |
Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: srpen 2012
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz