O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Krátké popisy některých méně známých motorů

Miniprofily

Cobra Turbojet, Olympus, GTX-35VS
35S, TJ-350 atd.

Cobra Turbojet

Tento motor pohání nejmenší proudový letoun na světě - Cristaline Jet (nebo také Cri Cri). Palivem je propan, turbínu vyvinula firma J.E.T. původně pro bezpilotní stroje a velké létající modely. při otáčkách 1750 /s (105000 /min) dává motor 163N tahu (16,6 kg), průměr motoru činí 197 mm, délka 444 mm a hmotnost 3,1 kg.

AMT Olympus (Nizozemsko)

Toto je druhý možný typ motoru pro letouny MC-15R CriCri Jet, který s těmito motory může letět rychlostí 240 km/h, pokud pracuje jen jeden motor, tak je maximální rychlost 160 km/h. Motor například pohání i zmenšený technologický demonstrátor budoucího švédského bezpiloního průzkumného bojového prostředku SHARC. Hlavní uplatnění ovšem nachází u velkých RC modelů. AMT Olympus má jednostupňový radiální (odstředivý) kompresor, prstencovou spalovací komoru a jednostupňovou axiální (osovou) turbínu. Doba akcelerace motoru z minimálních otáček na maximální je kratší než 4 sekundy, deakcelerace z maximálních na minimální oráčky trvá necelé 2 sekundy. Motor nemá olejový systém, vše zajišťuje palivo. Ochrana před přetočením motoru je zajištěna mikroprocesorovou jednotkou (ECU). Palivem může být kerosin, petrolej, Jet A-1 a nebo líh (white spirit). Motor se prodává přibližně za 5500 USD (= asi 170000 Kč).

TTD motorů firmy AMT

Typ Mercury HP Pegasus HP AMT Olympus
Délka 220 mm 264 mm 270 mm
Průměr 100 mm 120 mm 130 mm
Hmotnost motoru 1,4 kg 2,1 kg 2,4 kg
Hmotnost v RC modelu * 2,005 kg 2,705 kg 3,1 kg
Tah - max. otáčky 99 N (9 kg) 157 N (16 kg) 190 N (19,4 kg)
- min. otáčky 4 N 6 N 7 N
Otáčky - maximální 153000 ot/min 120000 ot/min 112000 ot/min
- minimální 47600 ot/min 37000 ot/min 33000 ot/min
Spotřeba paliva na max. otáčky 0,29 kg/min 0,45 kg/min 0,55 kg/min
Stlačení vzduchu za kompresorem 2,8 3,2 4
Průtok vzduchu 0,25 kg/s 0,375 kg/s 0,4 kg/s
Teplota výstupních plynů - normální 650°C 600°C 650°C
- maximální 700°C 675°C 700°C

* - motor, ECU, palivové čerpadlo, baterie a teplotní senzor

GTRE GTX-35VS Kaveri (Indie)

Indický turbodmychadlový motor pro pohon sériově vyráběného lehkého indického bojového letounu programu Light Combat Aircraft. Vývoj byl zahájen v roce 1986 v Gas Turbine Research Establishment (GTRE) se sídlem ve městě Bangalore. Maximálního tahu mělo být dosaženo v roce 1999, montáž do LCA měla začít o tři roky později. Práce se ale přibližně o 5 let zpozdily a tak do roku 2002 bylo provedeno pouze 1200 hodin zkoušek z původně plánovaných 8000. Hlavním problémem zůstávají vibrace lopatek kompresoru, který zatím pracuje s maximálním stlačením 19,5 (z plánovaných 21,5). V roce 2003 se plánuje provedení pouze 250 hodin pozemních zkoušek včetně simulace použití ve velké výšce, která se uskuteční v březnu 2003 v institutu leteckých motorů v Moskvě. Současná špatná situace se změní v roce 2004, kdy by měl být hotov nový "nevibrující" prototyp se stejným bezforsážním tahem 5300 kg, ale s hmotností sníženou z 1100 kg na 950 kg. Vedoucí zkoušek, inženýr Hanachander, doufá, že zbývajících 6000 hodin zkoušek bude zvládnuto do roku 2005. Ještě v témže roce má být ukončena certifikace motoru, integrace do LCA skončí v roce 2007. Tah GTX-35VS je bez přídavného spalování 5300 kg, s přídavným spalováním má být přibližně 8200 - 8500 kg. Prototypy letounu musejí zatím létat s americkými motory F404-GE-F2J3 a dnes je již jasné, že první sériové letouny je budou muset mít také.

Klimov 35S (Rusko)

S těmito motory se původně počítalo jako s jedním možným řešením pro pohon sériových letounů Jak-130. U konstruktérů letounů neuspěly.

APEX TJ-350 (JAR)

Jednoproudový jihoafrický motor pro bezpilotní cílový stealth letoun. Tah 4,5 kN (asi 460 kg).

Turbomeca TR281 Arbizon III (Francie)

Dvouproudový motor navržený pro pohon řízených střel. Použit je na střelách země-země (voda-voda) Otomat firem Matra a Alenia Oto. Motor Arbizon III také pohání protiponorkovou střely Milas, stejného výrobce. Motor je odvozen od turbohřídelového Turmo 3S z vrtulníků Aerospacial Super Frelon SA321. Má jednostupňové dmychadlo, jednostupňový kompresor, osovou spalovací komoru a jednostupňovou turbínu. Doposud bylo dodáno téměř 1000 motorů (údaj z roku 2002).

Typ Arbizon III B2 Arbizon III D
Maximální tah 410 kp (4,02 kN) 425 kp (4,16 kN)
Specifická spotřeba při max. tahu 1,12 kg.kp-1.h-1 1,08 kg.kp-1.h-1
Celkové stlačení za kompresorem 5,85 5,85
Maximální průměr 409 mm 432 mm
Maximální délka 1361 mm 1377 mm
Hmotnost bez prodlužovací roury 115 kg 115 kg
Použití Otomat Mk.2 Otomat Mk.2, Mk.3, Mk.4, Milas

KR7-300 (AMNTK Sojuz, Rusko)

První ruský motor s krátkou životností pro nadzvukové bezpilotní prostředky, jako jsou řízené střely. Tah motoru je 21,1 kN, specifická spotřeba paliva 0,133 kg.N-1.h-1. Suchá hmotnost motoru je 380 kg, maximální průměr 645 mm a délka 2010 mm. Maximální průtok vzduchu motorem je 35,5 kg/s, nejvyšší stupeň stlačení 4,5 a maximální teplota plynů před turbínou 1057°C. Více o motoru naleznete v článku Sergej Konstantinovič Tumansky.

R95-300 (vývoj AMNTK Sojuz, Rusko; výroba )

První ruský motor pro podzvukové okřídlené střely. Vývoj začal v roce 1976, sériová výroba byla zahájena v roce 1981 a nejspíše následující rok byl motor oficiálně zařazen k sovětskému letectvu. V roce 1986 vznikla a začala být vyráběna verze R95TP-300, na výstavě Motor-2008 byl prezentován typ R95TM-300. Motory řady R95-300 jsou použity na střelách Ch-55, Ch-59 a Ch-35

Motor R95-300 je jednohřídelový, dvouproudový. Motor má automatický elektronický systém řízení, elektrický generátor o výkonu 4 kW a autnomní olejový systém. Spouštění je pyrotechnické. Z motoru R95-300 je možné odebírat vzduch pro systémy bezpilotního prostředku.

R125-300 (AMNTK Sojuz, Rusko)

Jednohřídelový dvouproudový motor pro bezpilotní prostředky různého určení. Jde o dále zjednodušený derivát motoru R95TM-300, nový motor by měl motory této řady nahradit. R125 je vyvíjen od konce 90. let (jiný zdroj uvádí rok 1994). V roce 2002 byla zvažována aplikace i u letounů s posádkou. Zprávy z roku 2005 hovoří, že motor už podstoupil pozemní zkoušky a plánují se zkoušky za letu.

Motor má jednostupňové dmychadlo, třístupňový kompresor a jednostupňovou turbíku. Má automatický elektronický systém řízení, elektrický generátor o výkonu 4 kW a autnomní olejový systém. Spouštění je pyrotechnické. Z motoru je možné odebírat vzduch pro systémy bezpilotního prostředku. Pro motor je charakteristická jednoduchá konstrukce a tedy i nízká výrobní cena. Stránka výrobce v roce 2008 udávaly, že projekt je minimálně ve stavu, kdy už proběhly zkoušky prototypu motoru.

Na základě R125-300 mají údajně vzniknout nebo byly alespoň uvažovány varianty R123-300 o tahu do 400 kp, R127-300 s tahem do 900 kp, R130-300 s tahem do 550 kp a turbovrtulový R124-300 o výkonu 455 hp.

R135-300 (AMNTK Sojuz, Rusko)

Motor byl představen na výstavě MAKS 2005, jde o modernizovanou variantu R125-300.

MS400 (Motor Sič JSC, Ukrajina)

Nový malorozměrný motor pro pro lehké létající prostředky - letouny s posádkou, bezpilotní prostředky a taktické střely s plochou dráhou letu. Informace o tomto motoru byly poprvé prezentovány na výstavě AERO India 2005 (9. - 13. února) a High Technology of XXI - International Exhibition (Moskva, 18. - 22. dubna 2005). Ukrajinský Motor Sič má už s podobnou kategorií motorů zkušenosti, vyráběl například motory R95-300 pro střely Ch-55. Motor má vysoký poměr tahu ke hmotnosti, nízkou spotřebu, možnost dlouhodobého skladování a nízké náklady na údržbu, je odolný proti nerovnoměrnému proudění vzduchu na vstupu. Motor je spouštěn stlačeným vzduchem, je vybaven elektrickým generátorem a automatickým řídícím systémem. Verze MS400P je úprava motoru pro umístění v podvěsu pod létajícím prostředkem.

Základní TTD motorů pro podzvukové bezpilotní prostředky a řízené střely.

Typ  

R95-300

R125-300 3) R135-300 MS400P 36MT
Maximální tah (H=0, M=0) kp 360 340 4) 340 400 450
Specifická spotřeba paliva (H=0, M=0) kg/kp/h 0,82 0,87 0,88 < 0,85 0,71
Průměr motogondoly mm 315 315 315 320 330
Délka mm 850 550 550 875 850
Výška mm     - 455 -
Hmotnost motoru kg 100 68 68 1) 85 2) 100 5)
Resurs h     - 30 -
Životnost h     - 150 -
Provozní obálka - výška letu km   0 - 6 0 - 6 - -
- rychlost M   < 0,9 < 0,9 - -

V tabulce jsou pro srovnání uvedeny také parametry motoru 36MT, kterému je věnován vlastní článek.
1) Plně vybavený motor (včetně gondoly)
2) Suchá hmotnost motoru

3) Údaje z oficiálních stránek výrobce
4) Jiné zdroje uvádějí tah 350 a 380 kp

5) Hmotnost samotného motoru je 82 kp

 

R-67-300 (Sojuz, Rusko ?)

Tumanského tříhřídelový, dvouproudový motor, konkurence pro RD-33 u letounů MiG-29. Motor měl pohánět letoun Su-19M, což byl Su-15 s upraveným křídlem a třemi závěsníky pod každým křídlem. Tah R-67-300 s přídavným spalováním měl být 7500- 8000 kp.

 

 

 

Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 3 + 4 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002