About this web Banners and partners Jet engines Engines Teorie a další články Glossary Military shows Srovnání motorů Převaděč jednotek Interesting links Literatura Expozice For English readers Russion air weapons List of weapons Články Sukhoi pilot Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxes Czech rep. sceneries Developement notes FS FAQ Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklo Photos & reports Calendar Aviation museums on map Letecké dny v ČR/SR Airshows Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatchina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Flights Flight over Jeseniky 1 Flight over Jeseniky 2 Piper L4J flight Praha - Chania 2007 Others Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Some options

Přepnout na češtinu Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Links
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO other links

NK-25

OKB N. D. Kuzněcova, Rusko

Tu-22M3

V roce 1971, na základě příkazu z 28.7.1971, začíná OKB N. D. Kuzněcova pracovat na novém dvouproudovém motoru NK-25 (Izdělije E) s forsážní komorou pro těžké nazdvukové bombardéry. Motor má tříhřídelové schéma, vysokotlaký kompresor s vyšším stupněm stlačení a nový elektronický systém řízení, umožňující maximálně optimalizovat provoz na různých režimech a výrazně tak snížit spotřebu paliva. Oproti starším motorům jsou lopatky turbíny chlazeny novým, efektivějším systémem vzduchového chlazení, povrch lopatek je potažen keramickým materiálem, aby se zabránilo jejich oxidaci při vysokých provozních teplotách (spolupráce s Instituten J.O.Patona). 13.10.1972 byl první motor hotov, pod vedením A.A.Ovčarova s vedoucím konstruktérem M.T.Vasilišinem a A.I.Locmanem. Za nový řídící systém byl zodpovědný A.P.Anisimov.

Spalovací komora NK-25 a NK-32
Tlak vzduchu za kompresorem 26 atm. Teplota před turbínou 1302°C. Ochrannou tepelnou vrstvu tvoří nátěr ZVK-103.

Komora přídavného spalování NK-25 a NK-32
Stupeň nárůstu tahu při přídavném spalování 1,76. Kompletnost hoření 97%. Koeficient hydraulických ztrát 4,4%.

zdroj: [metallist]

V roce 1974 prošly nové motory zkouškami na sériovém Tu-22M2, který tak dostal označení Tu-22M2-E podle svého motoru (Izdělije E). V následujících dvou letech motory podstoupily řadu dalších úprav a zkoušek na Tu-144LL. I letoun prošel úpravami a vznikla tak doposud nejlepší varianta Tu-22, typ Tu-22M3, zalétaný s předsériovými motory poprvé 20.6.1977. 30.12.1978 byl podepsán akt o uskutečnění 100 hodin státních stendových zkoušek a výroba motoru tak nabyla oficiálního statutu. 20.9.1979 vzlétl první Tu-22M3 se sériovými NK-25.

Tu-22M3 se od předchozích verzí liší přepracovanými vstupy vzduchu, zvyšujícími instalovaný tah motorů a přidávajícími vztlak. Během práce na Tu-22M3 se Tupolevova kancelář zabývala také možností razantně přepracovat konstrukci tohoto letounu, která by se nově velmi podobala konstrukci amerického třímachového SR-71. Pohonem letounu projektu "45M" měly být dva motory NK-25 v gondolách v polovině rozpětí křídla. Projekt vymyslela samotá konstrukční kancelář, aniž by ji o to požádalo letectvo SSSR. Po zhodnocení rizika neúspěchu byl však projekt zastaven.

Motorů NK-25 bylo vyrobeno kolem 680 kusů. Po roce 2010 se počítá s rozběhnutím programu jejich modernizace.


NK-25

Spalovací komora a komora přídavného spalování NK-25 a NK-32.

Nakonec doplění několika technických parametrů. Otáčky nízko-, středně-, resp. vysokotlaké hřídele jsou při vzletovém režimu 5400, 7420, resp. 9670 ot/min. Teplota na výstupu trysky při neforsážním režimu (?) je 820°C. Jako palivo se používá letecký petrolej "RT" s přidanou kapalinou "I".

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ

y - NK-6 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144A NK-144A NK-144A NK-144V NK-144-22 NK-22 NK-22 NK-25 NK-25 4) NK-25 NK-25 NK-32/321 RD-36-51 RD-36-51A
y kp             15000       13000 2)   14500 3) 14800   14500 14000 20000  
y kp 22000 20000 17500 17500 17500 18150 20000 20000 22000 20000 22000   25000 25000 25000 25000 25000   20000
y kp 20000 9)   3970 5) 13000 (?)   15000 5000 5)                     5100 5100
y kp 3500 10)   3000 6)   30007)   3000 6) 30007) 3000 7                    
y kp                                      
y kp                               800      
y kg.kp-1.h-1                         0,76 0,58          
y kg.kp-1.h-1 1,7   1,6       1,65         1,95   2,1 2,08        
y kg.kp-1.h-1 1,96 9) 2,23 1) 1,56 5 2,23 1,56 (?) 1,81 1,81 5 1,81 1,4                 1,26 1,26
y   0,86 10)   0,965 6   0,965 0,92 0,92 6 0,94 0,94 0,917 *                  
y kg.s-1 340           236 (?)                 211 (?) 365 (?)    
y   2   0,6 0,6 0,6 0,53 0,6 0,6 0,53     0,6     1,45   1,36    
y   2,2           2,45                        
y - 13.6   14,2   14,2   14,75 14,45 17     14,75   14 25,9   28,2    
y °C 1127   1087   1087   1087 1117 1227     1087     1327   1357    
y mm 4810   7690 5200   5200 7690       5200   5200 7300     7453   5228
y mm 1750     1500   1500         1500   1500 1770     1700 8)   1415
y mm     1355   1355   1355 1355 1355       1348            
y kg 3500 (3200)   3540 2827 3400   3540 3450 3650       2850 3575     3650   4125
y kg                           4275   4275      
y s                         9            
y s                         18            
y - [dvig]   [dvig] [sst] [uvauga] [sst] [dvig] [uvauga] [dvig], [uvauga]     [dvig]     [dvig] [wiki] [dvig]   [sst]

Some sources of information and images:

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 5 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002