NK-25

OKB N. D. Kuzněcova, Rusko

Tu-22M3

V roce 1971, na základě příkazu z 28.7.1971, začíná OKB N. D. Kuzněcova pracovat na novém dvouproudovém motoru NK-25 (Izdělije E) s forsážní komorou pro těžké nazdvukové bombardéry. Motor má tříhřídelové schéma, vysokotlaký kompresor s vyšším stupněm stlačení a nový elektronický systém řízení, umožňující maximálně optimalizovat provoz na různých režimech a výrazně tak snížit spotřebu paliva. Oproti starším motorům jsou lopatky turbíny chlazeny novým, efektivějším systémem vzduchového chlazení, povrch lopatek je potažen keramickým materiálem, aby se zabránilo jejich oxidaci při vysokých provozních teplotách (spolupráce s Instituten J.O.Patona). 13.10.1972 byl první motor hotov, pod vedením A.A.Ovčarova s vedoucím konstruktérem M.T.Vasilišinem a A.I.Locmanem. Za nový řídící systém byl zodpovědný A.P.Anisimov.

Spalovací komora NK-25 a NK-32
Tlak vzduchu za kompresorem 26 atm. Teplota před turbínou 1302°C. Ochrannou tepelnou vrstvu tvoří nátěr ZVK-103.

Komora přídavného spalování NK-25 a NK-32
Stupeň nárůstu tahu při přídavném spalování 1,76. Kompletnost hoření 97%. Koeficient hydraulických ztrát 4,4%.

zdroj: [metallist]

V roce 1974 prošly nové motory zkouškami na sériovém Tu-22M2, který tak dostal označení Tu-22M2-E podle svého motoru (Izdělije E). V následujících dvou letech motory podstoupily řadu dalších úprav a zkoušek na Tu-144LL. I letoun prošel úpravami a vznikla tak doposud nejlepší varianta Tu-22, typ Tu-22M3, zalétaný s předsériovými motory poprvé 20.6.1977. 30.12.1978 byl podepsán akt o uskutečnění 100 hodin státních stendových zkoušek a výroba motoru tak nabyla oficiálního statutu. 20.9.1979 vzlétl první Tu-22M3 se sériovými NK-25.

Tu-22M3 se od předchozích verzí liší přepracovanými vstupy vzduchu, zvyšujícími instalovaný tah motorů a přidávajícími vztlak. Během práce na Tu-22M3 se Tupolevova kancelář zabývala také možností razantně přepracovat konstrukci tohoto letounu, která by se nově velmi podobala konstrukci amerického třímachového SR-71. Pohonem letounu projektu "45M" měly být dva motory NK-25 v gondolách v polovině rozpětí křídla. Projekt vymyslela samotá konstrukční kancelář, aniž by ji o to požádalo letectvo SSSR. Po zhodnocení rizika neúspěchu byl však projekt zastaven.

Motorů NK-25 bylo vyrobeno kolem 680 kusů. Po roce 2010 se počítá s rozběhnutím programu jejich modernizace.


NK-25

Spalovací komora a komora přídavného spalování NK-25 a NK-32.

Nakonec doplění několika technických parametrů. Otáčky nízko-, středně-, resp. vysokotlaké hřídele jsou při vzletovém režimu 5400, 7420, resp. 9670 ot/min. Teplota na výstupu trysky při neforsážním režimu (?) je 820°C. Jako palivo se používá letecký petrolej "RT" s přidanou kapalinou "I".

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ

  - NK-6 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144A NK-144A NK-144A NK-144V NK-144-22 NK-22 NK-22 NK-25 NK-25 4) NK-25 NK-25 NK-32/321 RD-36-51 RD-36-51A
Tah - maximální kp             15000       13000 2)   14500 3) 14800   14500 14000 20000  
- plné přídavné spalování kp 22000 20000 17500 17500 17500 18150 20000 20000 22000 20000 22000   25000 25000 25000 25000 25000   20000
- nadzvukový cestovní řežim kp 20000 9)   3970 5) 13000 (?)   15000 5000 5)                     5100 5100
- podzvukový cestovní režim kp 3500 10)   3000 6)   30007)   3000 6) 30007) 3000 7                    
- pro překonání M=1 s příd. spal. kp                                      
- volnoběh kp                               800      
SFC - maximální tah kg.kp-1.h-1                         0,76 0,58          
- plné přídavné spalování kg.kp-1.h-1 1,7   1,6       1,65         1,95   2,1 2,08        
- nadzvukový cestovní režim kg.kp-1.h-1 1,96 9) 2,23 1) 1,56 5 2,23 1,56 (?) 1,81 1,81 5 1,81 1,4                 1,26 1,26
- podzvukový cestovní režim   0,86 10)   0,965 6   0,965 0,92 0,92 6 0,94 0,94 0,917 *                  
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 340           236 (?)                 211 (?) 365 (?)    
Obtokový poměr   2   0,6 0,6 0,6 0,53 0,6 0,6 0,53     0,6     1,45   1,36    
Stlačení za dmychadlem   2,2           2,45                        
Celkové stlačení za kompresorem - 13.6   14,2   14,2   14,75 14,45 17     14,75   14 25,9   28,2    
Maximální teplota před turbínou °C 1127   1087   1087   1087 1117 1227     1087     1327   1357    
Celková délka motoru mm 4810   7690 5200   5200 7690       5200   5200 7300     7453   5228
Maximální průměr motoru mm 1750     1500   1500         1500   1500 1770     1700 8)   1415
Průměr dmychadla mm     1355   1355   1355 1355 1355       1348            
Suchá hmotnost motoru kg 3500 (3200)   3540 2827 3400   3540 3450 3650       2850 3575     3650   4125
Plná hmotnost motoru kg                           4275   4275      
Akcelerace z volnoběhu na max. tah s                         9            
Akcelerace z volnoběhu na plné příd. spal. s                         18            
Zdroj - [dvig]   [dvig] [sst] [uvauga] [sst] [dvig] [uvauga] [dvig], [uvauga]     [dvig]     [dvig] [wiki] [dvig]   [sst]
V tabulce záměrně nechávám parametry motorů z různých zdrojů, neodvažuji si hodnotit jejich správnost.
1) Hodnota dosažená při prvních nadzvukových letech Tu-144.
2) Podle jiného zdroje je 16200 kp, což je nepravděpodobná hodnota.
3) Ve zdrojích se pohybuje od 14300 do 14800 kp.
4) Údaje v tomto sloupci jsou z http://motor-s.ru, což by měl být zdroj přímo od výrobce. Uvedené hodnoty se ale zdají poněkud podezřelé.
5) H = 18 km, v = 2350 km/h, s přídavným spalováním
6) H = 11 km, v = 1000 km/h, bez přídavného spalování
7) H = 11 km, M = 0,94
8) podle jiného zdroje 1785 mm
9) H = 11 km, M = 1,7
10) H = 11 km, M = 0,9
*) Hodnota neověřena

Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 4 + 2 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002