O webu
Bannery a partneři
Popisy motorů
Teorie a další články
Slovník pojmů
Časté otázky
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Zajímavé odkazy
Literatura
Expozice
For English readers
Popis zbraní
Pilot Súčka
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxy
Přehled scenérií ČR
Poznatky z tvorby
Časté problémy s FS
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklovýlety
Kalendář akcí
Mapa leteckým muzeí
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, tvrz Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatčina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Let nad Jeseníky I
Let nad Jeseníky II
Let v Piper L4J
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
NK-6, NK-7, NK-10OKB N. D. Kuzněcova, Rusko
Na konci července 1954 dostala konstrukční A. N. Tupoleva na základě usnesení č. 1605-726 za úkol zprojektovat nový dálkový bombardér, a to ve dvou variantách: Tu-105 se dvěma motory VD-7 konstruktéra V. A. Dobrynina a Tu-106 se dvěma AM-15, nebo VD-9 (později NK-6). Na zprojektování a postavení prvního letounu byly vyčleněny dva roky, na postavení druhého tři. Letoun měl být schopen nadzvukového letu, především tedy v oblasti ohrožení protivníkovou PVO. Pro letoun o hmotnosti 80-90 tun to znamenalo, že musel být vybaven motory o celkovém tahu nejméně 30 000 kp, což je mnohem více, než mohly poskytovat doposavad používané konstrukce motorů. Začátek vývoje nadzvukových bombardérů byl unikátní v tom, že bombardér předchozí generace (dá-li se to tak říct), Tu-16, byl teprve zaváděn do služby, přičemž hlavní sílu doposavad tvořily zoufale zastaralé pístové Tu-4. V této době začínal v USA vývoj bombardéru B-58 a Sovětský svaz musel mít urychleně k dispozici svou odpověď. Tu-105 poháněný motory VD-7 vzlétl poprvé 21. června 1958. První prototyp byl zničen po pár letech kvůli poruše příďového podvozku. Druhý letoun "105A" byl zničen při sedmém letu 21. 12. 1959. V roce 1960 stále ještě nebyly hotovy střely Ch-22 a jejich naváděcí systém, bylo tak rozhodnuto postavit Tu-22 zatím alespoň v průzkumných variantách s horšími letovými vlastnostmi. První sériový letoun Tu-22B byl zničen při nouzovém přistání 17. 11. 1960 kvůli zhasnutí jednoho motoru v důsledku poklesu tlaku oleje. Do roku 1964 došlo ještě k několika haváriím a katastrofám. V březnu 1965 mělo letectvo celkem 105 Tu-22 s motory VD-7M, většina letounů byla průzkumná. Co se letounu Tu-106 týče, motory AM-15 a VD-9 byly stále jen na papíře a jako nejperspektivnější motor se jevil NK-6. Také jeho vývoj byl značně zdržen. Očekávalo se, že NK-6 bude mít vzletový tah 21500 kp a v 11 km při 1800 km/h tah 10500 kp. V březnu 1956 bylo rozhodnuto postavit "106" se dvěma NK-6. V roce 1957 se už zkoumala možnost instalace silnějších NK-10, jejichž vývoj právě začínal. S těmito motory měl letoun létat rychlostí 2000-2200 km/h, mít praktický dostup 15-16 km a dolet 5000 km. dle rozhodnutí z července 1959 měl být tento letoun předán k letovým zkouškám ve čtvrtém kvartálu 1960. Motoru NK-10 nebyl souzen úspěch, pro "106" musel být tedy s definitivní platností použit NK-6. Oficiální příkaz od Rady ministrů SSSR o dokončení vývoje a uvedení NK-6 do sériové výroby přišel 17. 4. 1958 s tím, že motor by měl dosahovat tahu 22000 kp a měl by projektovanému bombardéru umožnit lety rychlosti 1800 km/h. Práce na NK-6 začaly už v roce 1955. Jednalo se o v té době motor revoluční konstrukce, první motor využívající titan v konstrukci kompresoru, zároveň to byl první sovětský dvouproudový motor vysokého výkonu, toho času nejvyššího na světě. Konstrukce dvouhřídelového, dvouproudového motoru NK-6:
První zkoušky proběhly v květnu 1958. Letové zkoušky proběhly na Tu-95LL. Motor měl při své hmotnosti 3500 kg z počátku tah 22000 kp, dosažený také díky vysoké teplotě před turbínou 1130K. V listopadu 1960 se na stendu podařilo vyvinout tah 22400 kp při spotřebě 1,7 kg.kp-1.h-1. Také se ale ukázalo, že k zachování 50 hodinového resursu bude nutné snížit dlouhodobý forsážní tah na 19000 kp a maximální na 13000 kp. Byla rozpracována i modifikace NK-7 pro námořní letectvo, vzletový tah měl zůstat 22000 kp. Dalším motorem z tohoto období byl dvouproudový NK-10, patrně také vycházející z NK-6, zda byl vůbec postaven prototyp, nebo zůstalo jen u návrhu není jasné. Motory NK-6 a NK-10 měly být použity na řadě letounů, mnohé skončily pouze na papíře:
Ještě v červenci 1963 motor uskutečnil 50 hodin stendových zkoušek, ale vládním nařízením z 30 .7. téhož roku byl vývoj NK-6 i Tu-22 s těmito motory přerušen. Motor byl možná příliš inovativní na svůj čas. Pravda také je, že motor nebyl schopen zajistit požadovaný radius například letounu Tu-125. Další vysvětlení ukončení vývoje může být, že Chruščov v té době podporoval více bezpilotní strategické prostředky - balistické střely. Každopádně zkušenosti z vývoje NK-6 nebyly ztraceny, brzy byly využity při projektování motoru NK-144. NK-6 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ
1) Hodnota dosažená při prvních nadzvukových letech Tu-144. 2) Podle jiného zdroje je 16200 kp, což je nepravděpodobná hodnota. 3) Ve zdrojích se pohybuje od 14300 do 14800 kp. 4) Údaje v tomto sloupci jsou z http://motor-s.ru, což by měl být zdroj přímo od výrobce. Uvedené hodnoty se ale zdají poněkud podezřelé. 5) H = 18 km, v = 2350 km/h, s přídavným spalováním 6) H = 11 km, v = 1000 km/h, bez přídavného spalování 7) H = 11 km, M = 0,94 8) podle jiného zdroje 1785 mm 9) H = 11 km, M = 1,7 10) H = 11 km, M = 0,9 *) Hodnota neověřena SLED UDÁLOSTÍ SOUVISEJÍCÍCH S MOTORY NK-6Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Komentáře k této stránce
2022-10-27 11:38:34
Yumi
Hello, It is a wonderful information and also get good knowledge and ideas from this article.The author is giving good thoughts and suggestions to each and every readers through this article. Looking forward to another article. Just visit our website too.
제이나인 카지노사이트 https://www.j9.com/
2022-05-11 09:31:57
인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천
じふぱめゆぺぽ 온라인바카라게임 메가슬롯먹튀 식보게임 카심바코리아 탑슬롯 메리트카지노먹튀 홈카지노 바카라페어 온라인카지노 마이크로게이밍 온라인카지노 카심바코리아 메가슬롯먹튀 포텐슬롯사이트 바카라필승전략 리조트월드카지노 바카라사이트 https://Instagrme.net 플레이슬롯 COD카지노 007카지노 슬롯사이트 카지노슬롯머신 포텐슬롯 mongoangulam998 바카라사이트 Q카지노 안전카지노 바카라사이트 포텐슬롯 카심바슬롯 슬롯나라 바카라승률 엔젤카지노 포텐슬롯사이트 메이저카지노 온라인카지노 슬롯나라주소 카심바슬롯 슬롯머신777 포텐슬롯주소 바카라사이트주소 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 포텐슬롯주소 슬롯카지노 카지노쿠폰 온라인바카라 카지노블랙잭 슬롯커뮤니티 카지노슬롯머신 sm카지노 온라인바카라 에그벳먹튀 카지노검증사이트 생중계바카라 마카오카지노 슬롯사이트 식보게임 카심바슬롯잭팟 타이산게이밍 mongoangulam998 생방송바카라 생중계카지노 카심바슬롯 카심바슬롯 솔레어카지노 모바일카지노 온카지노 온라인바카라게임 탑슬롯 오카다카지노 게임플레이게이밍 잭팟시티 바카라잘하는법 온라인블랙잭 바카라추천 제왕카지노 라이브바카라 카심바코리아 카지노추천 카지노블랙잭 탑슬롯 마카오카지노 탑슬롯 식보게임 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 올벳게이밍 카지노사이트 스피드바카라 슬롯머신추천 슈퍼카지노 바카라페어 FM카지노 슬롯머신추천 오공슬롯 아바타바카라 카지노하는곳 카지노슬롯사이트 트럼프카지노 바카라시스템배팅 인터넷바카라 바카라사이트추천 온라인바카라 카심바슬롯 포텐슬롯사이트 개츠비카지노 우리카지노계열사 홈카지노 카지노사이트 비바카지노주소 바카라규칙 https://Instagrme.net 포텐슬롯사이트 온라인카지노 슬롯머신777 실시간카지노 mongoangulam998 카심바슬롯 슬롯사이트 포텐슬롯주소 트럼프카지노먹튀 온라인카지노 온라인카지노 카지노다이사이 바카라검증사이트 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 카지노랜드 온라인카지노 바카라 슬롯카지노 홈카지노 블랙잭추천 리조트월드카지노 식보게임주소 mongoangulam998 카심바슬롯 온라인카지노 슬롯나라 오공슬롯 메가슬롯 바카라사이트 해외슬롯사이트 바카라게임사이트 포텐슬롯사이트 바카라사이트 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 메이저카지노 포텐슬롯 플레이텍게이밍 바카라주소 카심바슬롯 온라인카지노 온라인바카라 카지노슬롯머신 포텐슬롯사이트 바카라노하우 슬롯머신사이트 카지노하는곳 카지노사이트주소 온라인바카라 바카라배팅전략 카지노슬롯머신 메가슬롯먹튀 바카라게임사이트 해외온라인카지노 바카라 포텐슬롯사이트 https://Instagrme.net 포텐슬롯 바카라이기는법 카심바카지노 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 카지노사이트 바카라사이트 카지노하는곳 인터넷바카라 https://Instagrme.net 바카라사이트추천 mongoangulam998 포텐슬롯 스피드바카라 맥스카지노 바카라사이트주소 모바일바카라 바카라게임 온라인카지노 오카다카지노 생방송바카라 라이브바카라 https://Instagrme.net 블랙잭추천 로터스게이밍 온라인바카라 바카라게임사이트 카심바슬롯 플레이텍게이밍 うねさぇいほっ
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány. Poslední aktualizace: 10.2.2011 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |