NK-6, NK-7, NK-10

OKB N. D. Kuzněcova, Rusko

Tu-22
Tu-125
M-50
M-56
M-70
A-57
SD MBR

Na konci července 1954 dostala konstrukční A. N. Tupoleva na základě usnesení č. 1605-726 za úkol zprojektovat nový dálkový bombardér, a to ve dvou variantách: Tu-105 se dvěma motory VD-7 konstruktéra V. A. Dobrynina a Tu-106 se dvěma AM-15, nebo VD-9 (později NK-6). Na zprojektování a postavení prvního letounu byly vyčleněny dva roky, na postavení druhého tři. Letoun měl být schopen nadzvukového letu, především tedy v oblasti ohrožení protivníkovou PVO. Pro letoun o hmotnosti 80-90 tun to znamenalo, že musel být vybaven motory o celkovém tahu nejméně 30 000 kp, což je mnohem více, než mohly poskytovat doposavad používané konstrukce motorů.

Začátek vývoje nadzvukových bombardérů byl unikátní v tom, že bombardér předchozí generace (dá-li se to tak říct), Tu-16, byl teprve zaváděn do služby, přičemž hlavní sílu doposavad tvořily zoufale zastaralé pístové Tu-4. V této době začínal v USA vývoj bombardéru B-58 a Sovětský svaz musel mít urychleně k dispozici svou odpověď.

Tu-105 poháněný motory VD-7 vzlétl poprvé 21. června 1958. První prototyp byl zničen po pár letech kvůli poruše příďového podvozku. Druhý letoun "105A" byl zničen při sedmém letu 21. 12. 1959. V roce 1960 stále ještě nebyly hotovy střely Ch-22 a jejich naváděcí systém, bylo tak rozhodnuto postavit Tu-22 zatím alespoň v průzkumných variantách s horšími letovými vlastnostmi. První sériový letoun Tu-22B byl zničen při nouzovém přistání 17. 11. 1960 kvůli zhasnutí jednoho motoru v důsledku poklesu tlaku oleje. Do roku 1964 došlo ještě k několika haváriím a katastrofám. V březnu 1965 mělo letectvo celkem 105 Tu-22 s motory VD-7M, většina letounů byla průzkumná.

Co se letounu Tu-106 týče, motory AM-15 a VD-9 byly stále jen na papíře a jako nejperspektivnější motor se jevil NK-6. Také jeho vývoj byl značně zdržen. Očekávalo se, že NK-6 bude mít vzletový tah 21500 kp a v 11 km při 1800 km/h tah 10500 kp. V březnu 1956 bylo rozhodnuto postavit "106" se dvěma NK-6. V roce 1957 se už zkoumala možnost instalace silnějších NK-10, jejichž vývoj právě začínal. S těmito motory měl letoun létat rychlostí 2000-2200 km/h, mít praktický dostup 15-16 km a dolet 5000 km. dle rozhodnutí z července 1959 měl být tento letoun předán k letovým zkouškám ve čtvrtém kvartálu 1960. Motoru NK-10 nebyl souzen úspěch, pro "106" musel být tedy s definitivní platností použit NK-6. Oficiální příkaz od Rady ministrů SSSR o dokončení vývoje a uvedení NK-6 do sériové výroby přišel 17. 4. 1958 s tím, že motor by měl dosahovat tahu 22000 kp a měl by projektovanému bombardéru umožnit lety rychlosti 1800 km/h.

Práce na NK-6 začaly už v roce 1955. Jednalo se o v té době motor revoluční konstrukce, první motor využívající titan v konstrukci kompresoru, zároveň to byl první sovětský dvouproudový motor vysokého výkonu, toho času nejvyššího na světě. Konstrukce dvouhřídelového, dvouproudového motoru NK-6:

První zkoušky proběhly v květnu 1958. Letové zkoušky proběhly na Tu-95LL. Motor měl při své hmotnosti 3500 kg z počátku tah 22000 kp, dosažený také díky vysoké teplotě před turbínou 1130K. V listopadu 1960 se na stendu podařilo vyvinout tah 22400 kp při spotřebě 1,7 kg.kp-1.h-1. Také se ale ukázalo, že k zachování 50 hodinového resursu bude nutné snížit dlouhodobý forsážní tah na 19000 kp a maximální na 13000 kp.

Byla rozpracována i modifikace NK-7 pro námořní letectvo, vzletový tah měl zůstat 22000 kp. Dalším motorem z tohoto období byl dvouproudový NK-10, patrně také vycházející z NK-6, zda byl vůbec postaven prototyp, nebo zůstalo jen u návrhu není jasné.

Motory NK-6 a NK-10 měly být použity na řadě letounů, mnohé skončily pouze na papíře:

Ještě v červenci 1963 motor uskutečnil 50 hodin stendových zkoušek, ale vládním nařízením z 30 .7. téhož roku byl vývoj NK-6 i Tu-22 s těmito motory přerušen. Motor byl možná příliš inovativní na svůj čas. Pravda také je, že motor nebyl schopen zajistit požadovaný radius například letounu Tu-125. Další vysvětlení ukončení vývoje může být, že Chruščov v té době podporoval více bezpilotní strategické prostředky - balistické střely. Každopádně zkušenosti z vývoje NK-6 nebyly ztraceny, brzy byly využity při projektování motoru NK-144.


NK-6

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY POPISOVANÝCH MOTORŮ

y - NK-6 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144 NK-144A NK-144A NK-144A NK-144V NK-144-22 NK-22 NK-22 NK-25 NK-25 4) NK-25 NK-25 NK-32/321 RD-36-51 RD-36-51A
y kp             15000       13000 2)   14500 3) 14800   14500 14000 20000  
y kp 22000 20000 17500 17500 17500 18150 20000 20000 22000 20000 22000   25000 25000 25000 25000 25000   20000
y kp 20000 9)   3970 5) 13000 (?)   15000 5000 5)                     5100 5100
y kp 3500 10)   3000 6)   30007)   3000 6) 30007) 3000 7                    
y kp                                      
y kp                               800      
y kg.kp-1.h-1                         0,76 0,58          
y kg.kp-1.h-1 1,7   1,6       1,65         1,95   2,1 2,08        
y kg.kp-1.h-1 1,96 9) 2,23 1) 1,56 5 2,23 1,56 (?) 1,81 1,81 5 1,81 1,4                 1,26 1,26
y   0,86 10)   0,965 6   0,965 0,92 0,92 6 0,94 0,94 0,917 *                  
y kg.s-1 340           236 (?)                 211 (?) 365 (?)    
y   2   0,6 0,6 0,6 0,53 0,6 0,6 0,53     0,6     1,45   1,36    
y   2,2           2,45                        
y - 13.6   14,2   14,2   14,75 14,45 17     14,75   14 25,9   28,2    
y °C 1127   1087   1087   1087 1117 1227     1087     1327   1357    
y mm 4810   7690 5200   5200 7690       5200   5200 7300     7453   5228
y mm 1750     1500   1500         1500   1500 1770     1700 8)   1415
y mm     1355   1355   1355 1355 1355       1348            
y kg 3500 (3200)   3540 2827 3400   3540 3450 3650       2850 3575     3650   4125
y kg                           4275   4275      
y s                         9            
y s                         18            
y - [dvig]   [dvig] [sst] [uvauga] [sst] [dvig] [uvauga] [dvig], [uvauga]     [dvig]     [dvig] [wiki] [dvig]   [sst]

SLED UDÁLOSTÍ SOUVISEJÍCÍCH S MOTORY NK-6

Some sources of information and images:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 2 + 4 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002