Polské turbínové motory

vývoj: Instytut Lotnictwa, Polsko
výroba: PZL-Rzeszow, Polsko

 

TS-11
I-22
Bielik

HO-10

Na přelomu 50. a 60. let vznikal pod vedením Ing. Tadeusze Mirskiego, Jerzego Drożdża a Alfreda Sokoła první polský turbkompresorový motor HO-10. Ve dnech 9.8.1961 až 23.9.1961 se motor účastnil srovnávacích zkoušek, které měly za cíl vybrat nový cvičný letoun pro státy Varšavské smlouvy. Ve hře byl tehdy sovětský letoun Jak-30 s motorem RU 19-30C, polský TS-11 s motorem HO-10 (první vzlet v únoru 1960) a československý L-29 s motorem M701. V době srovnávacích zkoušek měl motor tah 790 kp a specifickou spotřebu 1,15 kg.kp-1.h-1. Instalovaný tah HO-10 byl o 2,5% nižší, specifická spotřeba se zvětšila 2,5%. Motoru HO-10 krom jiného uškodilo i vysazení motoru při jednom či dvou letech. Po vyhodnocení dalších provozních parametrů a specifik byl jako nový cvičný letoun pro státy Varšavské smlouvy vybrán L-29 s motorem M701. Další podrobnosti o těchto zkouškách naleznete ve zdroji [walter].

HO-10 se i přes to dočkal sériové výroby a to v letech 1963-1966, protože polské letectvo letouny L-29 odmítlo a zahájilo sériovou výrobu TS-11. Motory tak poháněly letouny TS-11 až do doby, kdy byly k dispozici výkonnější SO-1.

Motor byl inspirován britským RR Viper, kompresor je osový, sedmistupňový.

SO-1

Jednohřídelový motor, konstrukčně přímo vycházející z HO-10. Motor má 7-stup. kompresor, prstencovou spalovací komoru se 24 odpařovacími tryskami a 1-stup turbínu. Sériová výroba byla spuštěna v roce 1968, celkem bylo sestrojeno 30 těchto motorů. Montoval se do letounů TS-11 vyráběných v letech 1967-1969.

SO-3

Motor SO-3 je modernizovanou verzí motoru SO-1 se zlepšenými charakteristikami v tropických povětrnostních podmínkách. Změn doznal jak kompresor, tak i spalovací komora a turbína. Motor byl vyvinut pro TS-11 Iskra vzdušných sil Indie, které vlastnily 62 těchto letounů. SO-3 se do TS-11 instalovaly počínaje rokem 1969. Koncem 60. let se údajně pracovalo na modifikaci SO-3F, technické podrobnosti a úroveň rozpracovanosti však nejsou známy. Od roku 1978 se vyvíjely a od roku 1981 do všech TS-11 instalovaly modernější SO-3W.

Pro cvičný-bojový letoun I-22 Iryda vznikla modifikace SO-3W22, alternativně označovaná také PZL-5. Letoun s tímto motorem vzlétl poprvé 3.3.1985. Motory poháněly prototypy letounu a první letouny sériové.

Motor SO-3W má sedmistupňový osový kompresor z oceli, prstencovou spalovací komoru s 24 hořáky a jednostupňovou turbínu. Oproti předchůdci SO-1 má dvojnásobně zvýšený meziopravový resurs na 400 hodin, celkem bylo do ukončení sériové výroby v roce 1992 sestrojeno 580 motorů SO-3.

K-15 (Kaszub)

Tento jednohřídelový turbokompresorový motor byl poprvé představen v roce 1988 po vývoji, který údajně začal již v roce 1980. Motor je určen pro cvičně-bojový letoun PZL I-22 Iryda verze M93, který s K-15 vzlétl poprvé 22.12.1992. V roce 1993 se tento motor společně s francouzským Larzac04C20, anglickým Viper 535 a kanadským ST150 zůčastnil konkurzu pro pohon sériových I-22 a vyhrál jej, na druhém místě se umístil Viper 535. Minimálně ještě v roce 1996 mělo Polsko čtyři značně podmotorované I-22 s motory SO-3W22 (PZL-5), koncem tohoto roku měly být i ty konvertovány na verzi využívající motory K-15. Celkový počet vyrobených I-22 všech verzí byl ovšem jen 17 kusů.

K-15 měl být jedním z kandidátů pro pohon pokročilého cvičného letounu EM-10 Bielik, prototyp však létal s motorem General Electric CJ-610 (J85). K-15 byly zvažovány také pro TS-11.

Motor má oproti dřívějším polským konstrukcím změněný počet stupňů kompresoru na 6, krátkou spalovací komoru s 18 odpařovacími hořáky a šesti atomizery. Systém řízení je hydromechanický, ovládání odpouštěcího ventilu elektronické.

K-16

V tomto případě jde o výkonnější variantu předchozího motoru K-15, nyní o tahu 16 kN. Konstrukční změny jsou minimální. V plánu bylo do konce roku 1992 mít dva hotové motory, i přes to, že žádný oficiální požadavek od polského letectva na výkonnější motory nepřišel. Informace o dalším osudu tohoto typu nemám.


© Zbigniew Jóźwik (http://www.airfoto-zj.pl)

D-18A

Jedná se o první polský dvouhřídelový dvouproudový motor. První prototyp byl poprvé spuštěn 16.4.1992. Motor o tahu 18 kN měl pohánět budoucí bojovou verzi cvičného letounu I-22 Iryda. Motor mohl také potenciálně pohánět polský letoun Bielik. V březnu 1996 byl vývoj D-18A z důvodu nedostatku financí a pochybností o možnostech praktického použití přerušen.


© Zbigniew Jóźwik (http://www.airfoto-zj.pl)

V Polsku se vyvíjely a vyráběly i další turbínové motory. Příkladem může být turbovrtulový PZL-3S (dříve LiT-3) pro zemědělské letouny PZL-106 Kruk. Je to označení pro v Polsku v 60. letech vyráběný sovětský motor AI-26V. Dalším příkladem je turbovrtulový PZL-10S (licenčně vyráběný sovětský TVD-10B) pro PZL An-28 a PZL M28B Bryza a turbohřídelový PZL-10W pro vrtulníky PZL W-3 Sokol. Motory SO-1 a SO-3, ale i další v Polsku licenčně vyráběné typy, je možné vidět v leteckém muzeu v Krakově.


Technické parametry polských proudových motorů.

HO-10 SO-1 SO-3 K-15
Tah - maximální kN (kp) 790-15 kp 9,8 (1000) 10,8 (1100) 14,7 (1500)
 - maximální trvalý kN (kp)   8,7 (887) 9,8 (1000) 11,5 (1173)
 - cestovní kN (kp) 4,14 (422)
SFC - maximální režim kg.kp-1.h-1 1,15 +0,03 1,045 1,045 1,006
 - cestovní kg.kp-1.h-1 1,152
stupeň stlačení -   4,8 4,8 5,3
šířka mm   707 707 725
výška mm   764 764 892
délka mm   2151 2151 * 2006
suchá hmotnost kg 269 +2% * 303 303 * 340
meziopravový resurs h 100 200 400
použití -      
zdroj - [walter] airwar airwar

* údaje k HO-10 platí pro období srovnávacích zkoušek v srpnu 1961.
* hmotnost HO-10 je bez zapalovací svíčky o hmotnosti 4 kg.
* zdroj [wiki] udává u SO-3 délku 2157 mm a suchou hmotnost 321 kg.
* zdroj [wiki] udává tah SO-3 9,8 kN, tah SO-3W 10,8 kN.
* jeden ze zdrojů uvádí pro SO-3W hmotnost 347 kg, průměr dmychadla 414 mm a specifickou spotřebu na maximální režim 1,06 kg.kp-1.h-1
* jiný zdroj uvádí délku K-15 1560 mm a suchou hmotnost 350 kg. Maximální vzletový tah platí pro otáčky 15900 min-1.
* maximální vzletový tah SO-1 platí pro otáčky 15600 min-1.
* maximální vzletový tah SO-3 platí pro otáčky 15600 min-1.

 

Časová osa událostí týkajících se polských proudových motorů

Maximální tah motoru
HO-10
SO-1
SO-3
K-15
K-16
D-18A

 

Některé zdroje použitých informací a obrázků:

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 4 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002