Jeden z nejúspěšnějších sovětských proudových motorů druhé poloviny 20. století
R-11
vývoj: Sojuz, SSSR
výroba: UMPO, SSSR (Ufa)
Proudové motory řady R-11 (původně AM-11) byly vyvinuty za účasti S. K. Tumanského a B. S. Stečkina v kanceláři Sojuz, vedené A. A. Mikulinem. Motor byl tak úspěšný, že se některé jeho verze a odvozeniny se budou používat i v prvních desetiletích 21. století. Motory byly 18 let vyráběny závodem UMPO Ufa, bylo jich sestrojeno 20900
Konstrukce motoru:
3-stup. nízkotlaký kompresor (nízkotlaká hřídel je uložena ve třech ložiskách - přední válečkové, pomocné střední kuličkové, zadní válečkové, hřídel pohání hydraulické čerpadlo)
3-stup. vysokotlaký kompresor (vysokotlaká hřídel je ve střední části umístěna ve dvou kuličkových ložiskách, v zadní části v jednom válečkovém. Vysokotlaká hřídel pohání skříň náhonů. U verze R-11F2S-300 je z kompresoru odebírána část stlačeného vzduchu a rozváděna na vztlakové klapky na křídle letounu)
prstencová spalovací komora s deseti hořáky
1-stup. vysokotlaká turbína
1-stup. nízkotlaká turbína
proměnlivá konvergentní tryska je při volnoběhu plně otevřená. Minimální průměr má při maximálním tahu bez forsáže, při forsáži je napůl až plně otevřená.
elektrický startér / generátor
Verze a odvozeniny:
RD-11 (nebo také AM-11) o tahu 5000 kp byl v roce 1956 namontován do prototypových letounů E-2A a E-4, které dříve měly slabé motory RD-9B o tahu 3250 kp. Motor také poháněl prototyp E-5, vyvinutý z E-4. E-5 dosáhl maximální rychlosti M=1,85. Motor však měl technické problémy (20. února 1956 začal během spouštění hořet) a musel být přepracován. Na základě letounu E-5 bylo postaveno několik sériových letounů MiG-21.
R-11F-300 (Izdělije 37F) je vylepšenou variantou motoru RD-11, měl komoru přídavného spalování, vyráběn byl od roku 1956 pod alternativním výrobním označením R-37F (Izdělije 37F = Výrobek 37F). Motor prvně poháněl experimentální dvoumachový E-6, zalétaný 20. května 1958 W. A. Niefiedovem. Během sedmého letu se ve velké výšce, při velké rychlosti a při velkém úhlu náběru zastavil motor, který se už nepodařilo znovu spustit. Letoun havaroval, pilot zahynul. Jednou z následujících úprav byla regulace vstupního kužele nejen v závislosti na rychlosti a výšce, ale také na úhlu náběru. Upraven byl i samotný motor - u kompresoru citlivého na pumpáž byl upraven první stupeň. Nový E-6 byl sériově vyráběn jako MiG-21F. Vývojem letounu MiG-21F vznikly verze MiG-21F-13 a MiG-21U. R-11F-300 poháněl také pokusný E-7 s novým radarem a se střelami RS-2US. Jeho sériově vyráběnou podobou byly letouny MiG-21P/P-13, oba vznikly jen v několika exemplářích. Pro použití motoru R-11F-300 byly projektovány také pokusné letouny T-58 a T-5 (mezistupně mezi letouny Su-11 a Su-15). R-11F-300 byl použit i na zkušebním letounu MiG-21 Analog 144, sloužící k ověření vlastností delta křídla a k výcviku posádek dopravního letounu Tu-144.
MiG-21PF |
MiG-21 Analog 144 |
Su-15 |
E-2A |
Jak-129 |
Jak-28P |
Typ | R-11V-300 | R-11F-300 | R-11AF-300 | R-11F2-300 | R-11AF2-300 | R-11F2S-300 |
Délka | 2953 mm | 4600 mm | 4600 mm | |||
Průměr vstupu | 825 mm | 825 mm | 825 mm | |||
Max. průměr | 906 mm | 906 mm | 906 mm | |||
Hmotnost | 895 kg | 1182 kg | 1126 kg 4) | |||
Stlačení za VTK | 8,9 | |||||
Teplota plynů před turbínou | 955°C | |||||
Tah - maximální | 3900 kp | 3900 kp | 3900 kp | 3900 kp 1) | 3900 kp 1) | 3900 kp 1) |
- s přídavným spalováním | 5750 kp | 5750 kp | 6100 kp 2) | 6100 kp 3) | 6200 kp | |
SFC - nominální (ekonomický) | 92 g/kN/h | |||||
- maximální | 94,8 g/kN/h | 95,9 g/kN/h | 98 g/kN/h | |||
- s přídavným spalováním | 222,2 g/kN/h | 242 g/kN/h |
1) - jiné zdroje uvádějí maximální tah verze F2, AF2 a F2S nepatrně vyšší - 3950 kp.
2) - forsážní tah motoru R-11F2-300 je podle jiných zdrojů 5950
kp.
3) - tah motoru R-11AF2-300 se v průběhu jeho sériové výroby
zvýšil z 5900 na 6050 až 6100 kp.
4)
- zdroj píšící o motoru R-11F2S-300 v souvislosti s letounem
Su-15 udává hmotnost 1194 kg.
Není jasné zda se jedná o verzi pro MiG (s SPS) nebo pro
Suchoj. Ostatní parametry byly stejné.
výkonové parametry motoru R-11F2S-300 | |||
režim | tah (kp) | otáčky nízkotlaké hřídele (%) |
průměr výstupní trysky (mm) |
plná forsáž | 6200 | 100-101 | 680 |
minimální forsáž | 4900 | 100-101 | 610 |
maximální 1) | 3900 | 100-101 | 530 |
maximální s SPS | 3200 | 100-101 | 555 |
nominální | 3100 | 93,5-94,5 | 530 |
volnoběh | 170 | 30-36 | 680 |
Detail paprskovitého stabilizátoru plamene přídavného spalování a konvergentní trysky.
Na druhém snímku je kompletní R-11 s komorou přídavného spalování
Motor R-11 a jeho forsážní komora.
Detail motoru a jeho vnitřního uspořádání.
Poslední aktualizace: 14. 10. 2006
Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište
Zpět na homepage www.leteckemotory.cz