Jeden z nejúspěšnějších sovětských proudových motorů druhé poloviny 20. století

R-11

vývoj: Sojuz, SSSR
výroba: UMPO, SSSR (Ufa)


Nový obsáhlý článek k těmto motorům najdete zde.

Proudové motory řady R-11 (původně AM-11) byly vyvinuty za účasti S. K. Tumanského a B. S. Stečkina v kanceláři Sojuz, vedené A. A. Mikulinem. Motor byl tak úspěšný, že se některé jeho verze a odvozeniny se budou používat i v prvních desetiletích 21. století. Motory byly 18 let vyráběny závodem UMPO Ufa, bylo jich sestrojeno 20900 

Konstrukce motoru:

Verze a odvozeniny:

MiG-21PF

MiG-21 Analog 144

Su-15

E-2A

Jak-129

Jak-28P

  

Typ R-11V-300 R-11F-300 R-11AF-300 R-11F2-300 R-11AF2-300 R-11F2S-300
Délka 2953 mm 4600 mm       4600 mm
Průměr vstupu 825 mm 825 mm       825 mm
Max. průměr 906 mm 906 mm       906 mm
Hmotnost 895 kg 1182 kg       1126 kg 4)
Stlačení za VTK           8,9
Teplota plynů před turbínou           955°C
Tah - maximální 3900 kp 3900 kp 3900 kp 3900 kp 1) 3900 kp 1) 3900 kp 1)
   - s přídavným spalováním   5750 kp 5750 kp 6100 kp 2) 6100 kp 3) 6200 kp
SFC - nominální (ekonomický)           92 g/kN/h
   - maximální 94,8 g/kN/h 95,9 g/kN/h       98 g/kN/h
   - s přídavným spalováním   222,2 g/kN/h       242 g/kN/h

1) - jiné zdroje uvádějí maximální tah verze F2, AF2 a F2S nepatrně vyšší - 3950 kp.

2) - forsážní tah motoru R-11F2-300 je podle jiných zdrojů 5950 kp.
3) - tah motoru R-11AF2-300 se v průběhu jeho sériové výroby zvýšil z 5900 na 6050 až 6100 kp. 

4) - zdroj píšící o motoru R-11F2S-300 v souvislosti s letounem Su-15 udává hmotnost 1194 kg.
 Není jasné zda se jedná o verzi pro MiG (s SPS) nebo pro Suchoj. Ostatní parametry byly stejné.


výkonové parametry motoru R-11F2S-300
režim tah (kp) otáčky
nízkotlaké
hřídele (%)
průměr
výstupní
trysky (mm)
plná forsáž 6200 100-101 680
minimální forsáž 4900 100-101 610
maximální 1) 3900 100-101 530
maximální s SPS 3200 100-101 555
nominální 3100 93,5-94,5 530
volnoběh 170 30-36 680
Informace jsou z letového manuálu MiG-21UM, tedy z věrohodného zdroje.
1) teploty plynů za turbínou při maximálním režimu není vyšší, než 740°C, tlak oleje je větší, než 3 kg/cm2

 

Detail paprskovitého stabilizátoru plamene přídavného spalování a konvergentní trysky.

Na druhém snímku je kompletní R-11 s komorou přídavného spalování

 

Motor R-11 a jeho forsážní komora.

Detail motoru a jeho vnitřního uspořádání.

 

 





Přístupů od 24. 4. 2002