About me and site Banners Opinion pools Cyklo Songs in commercials Jet engines Theory Glossary Engines Companies Interesting links For English readers Russion air weapons List of weapons Flight Simulator Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxes Czech rep. sceneries Developement notes FS FAQ Other stuff Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark 3D Mark - results Photos & reports Calendar Airshows CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Perov 2005 Perov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Slia 1964 Slia 2003 Slia 2005 Nrodn let. dni 2007 CSIAF 1992 Nm칻, Hradec 95/6 Nm칻 1995 a 1996 Nm칻 2006 Monov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 slav 2007 Le Bourget 2007 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemt 2008 Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Flights Flight over Jeseniky 1 Flight over Jeseniky 2 Piper L4J flight Praha - Chania 2007 Museums & exhib. Gatchina NASM Kbely aero. museum Krakow 2007 Krlky, Bouda Leany army museum Messerschmitt Stif. Koice aero. museum SPSL 2008 Hendon 2008 De Havilland Museum Others Priessnitzv pohr 07 Delfn OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama RC WildHawk 1 RC WildHawk 2 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Medlnky 24.2.2008 Depozit TM Brno Ignis Brunensis 2008 Some options

Pepnout na etinu Pidat k oblbenm Verze pro tisk Visitors since 24. 4. 2002
Links
L-39 Vcvikov systm ATM Online Zenair.cz - Stavba letadla Zenair Zodiac CH 601 UL Historicflight.cz - Historick letka republiky eskoslovensk other links

Sovtsk proudov motor sthacch letoun 60. a 70. let 20. stol.

R-13

vvoj: Sojuz, SSSR
vvoj (dnes): FGUP NPP Motor, Rusko
vroba: UMPO, SSSR (Ufa)
vroba: UMPK Ulan-udinsk, SSSR (Ulan-Udinsk)


Nov obshl lnek k tmto motorm najdete zde.

Proudov dvouhdelov motor R-13-300 vznikl v kanceli Sojuz, hlavnm konstruktrem byl Sergej Alexejevi Gavrilov. Motor byl vyvinut z typu R-11, od kterho se li pln novou komorou pdavnho spalovn, novm ptistupovm vysokotlakm kompresorem a novou spalovac komorou s upravenm systmem zapalovn, kter umouje sputn motoru i ve velkch vkch. Byl tak zven podl titanovch soustek a snena hmotnost. Motor m narozdl od R-11 u v zkladn verzi systm odebrn vzduchu z kompresoru pro ofukovn vztlakovch klapek letounu. Palivo je standardn jako u vech ostatnch ruskch motor - T-1, TS-1, T-2 nebo RT. Resurs (stanoven doba mezi generlnmi prohldkami) je stanoven na 500 hodin, celkov ivotnost je 1500 hodin provozu.

Konstrukce

  • 3-stup NTK

  • 5-stup VTK

  • prstencov spalovac komora s deseti plamenci

  • 1-stup VTT

  • 1-stup NTT

  • konvergentn tryska promnlivho prezu ovldan temi hydraulickmi vlci

Varianta motoru s fors nala uplatnn nejen u letoun Su-15T/TM/UM, ale pedevm u MiG-21 verz SM, M (novj kusy), MF, SMT, UM (dve ml motor R-11), MT a RF. Testovn motoru R-13-300 zaalo v roce 1967 na letounech Su-15. Nejprve byl namontovn jen prav motor, lev zstal pvodn (R-11F2S-300). Finln letov zkouky probhaly a do roku 1971 u s obma motory R-13-300. Bezforsn odvozenina R-95 (z potku znaen R-13) a R-195 se pouv na letounech Su-25. Motor byl pod oznaenm "Izdlije 95" (Vrobek 95) vyrbn firmami UMPO Ufa a UMPK Ulan-Udinsk. Motor R-13-300 se v n licenn vyrbn jako WP13

MiG-21MF

Su-15TM

 

Typ R-13-300
Dlka 4600 mm
Maximln prmr 907 mm
Vka 1077,5 mm
ka 950 mm
Such hmotnost 1134,6 kg
Prtok vzduchu 66 kg/s
Stlaen za VTK 8,9
Teplota plyn ped turbnou 1005C
Tah - nominln (ekonomick) 3400 kp (33,34 kN)
   - maximln 4050 kp (39,72 kN)
   - s pdavnm spalovnm 6600 kp (64,72 kN)
SFC - minimln (ekonomik) 0,91 kg/kp/h
   - maximln tah 0,96 kg/kp/h
   - s pdavnm spalovnm 2,16 kg/kp/h

 Tah s fors se podle rznch zdroj pohybuje v rozmez 6500 - 6600 kg.
Stejn tak maximln tah je podle jinch zdroj nepatrn jin, a sice 4100 kg.
Rozmry a hmotnosti jsou pevzaty z oficilnch materil vrobce. Jin zdroje uvdj
o nco jin hodnoty - napklad hmotnost 1205 kg, apod.



R-13 se od pedchdce R-11 li mimo jin tak rhovnm vnitnho povrchu motoru


Kombinace paprskovitho a kruhovho stabiliztoru plamene


Konvergentn tryska promnlivho prezu je ovldna teni hydraulickmi vlci.
Vechny ti jsou na letounu MiG-21 chlazeny vzduchem. U spodnho vlce je nasvn vzduchu dobe patrn
(v koeni spodn svisl ocasn plochy).