Sovtsk proudov motor sthacch letoun 60. a 70. let 20. stol.

R-13

vvoj: Sojuz, SSSR
vvoj (dnes): FGUP NPP Motor, Rusko
vroba: UMPO, SSSR (Ufa)
vroba: UMPK Ulan-udinsk, SSSR (Ulan-Udinsk)


Nov obshl lnek k tmto motorm najdete zde.

Proudov dvouhdelov motor R-13-300 vznikl v kanceli Sojuz, hlavnm konstruktrem byl Sergej Alexejevi Gavrilov. Motor byl vyvinut z typu R-11, od kterho se li pln novou komorou pdavnho spalovn, novm ptistupovm vysokotlakm kompresorem a novou spalovac komorou s upravenm systmem zapalovn, kter umouje sputn motoru i ve velkch vkch. Byl tak zven podl titanovch soustek a snena hmotnost. Motor m narozdl od R-11 u v zkladn verzi systm odebrn vzduchu z kompresoru pro ofukovn vztlakovch klapek letounu. Palivo je standardn jako u vech ostatnch ruskch motor - T-1, TS-1, T-2 nebo RT. Resurs (stanoven doba mezi generlnmi prohldkami) je stanoven na 500 hodin, celkov ivotnost je 1500 hodin provozu.

Konstrukce

Varianta motoru s fors nala uplatnn nejen u letoun Su-15T/TM/UM, ale pedevm u MiG-21 verz SM, M (novj kusy), MF, SMT, UM (dve ml motor R-11), MT a RF. Testovn motoru R-13-300 zaalo v roce 1967 na letounech Su-15. Nejprve byl namontovn jen prav motor, lev zstal pvodn (R-11F2S-300). Finln letov zkouky probhaly a do roku 1971 u s obma motory R-13-300. Bezforsn odvozenina R-95 (z potku znaen R-13) a R-195 se pouv na letounech Su-25. Motor byl pod oznaenm "Izdlije 95" (Vrobek 95) vyrbn firmami UMPO Ufa a UMPK Ulan-Udinsk. Motor R-13-300 se v n licenn vyrbn jako WP13

MiG-21MF

Su-15TM

 

Typ R-13-300
Dlka 4600 mm
Maximln prmr 907 mm
Vka 1077,5 mm
ka 950 mm
Such hmotnost 1134,6 kg
Prtok vzduchu 66 kg/s
Stlaen za VTK 8,9
Teplota plyn ped turbnou 1005C
Tah - nominln (ekonomick) 3400 kp (33,34 kN)
   - maximln 4050 kp (39,72 kN)
   - s pdavnm spalovnm 6600 kp (64,72 kN)
SFC - minimln (ekonomik) 0,91 kg/kp/h
   - maximln tah 0,96 kg/kp/h
   - s pdavnm spalovnm 2,16 kg/kp/h

 Tah s fors se podle rznch zdroj pohybuje v rozmez 6500 - 6600 kg.
Stejn tak maximln tah je podle jinch zdroj nepatrn jin, a sice 4100 kg.
Rozmry a hmotnosti jsou pevzaty z oficilnch materil vrobce. Jin zdroje uvdj
o nco jin hodnoty - napklad hmotnost 1205 kg, apod.



R-13 se od pedchdce R-11 li mimo jin tak rhovnm vnitnho povrchu motoru


Kombinace paprskovitho a kruhovho stabiliztoru plamene


Konvergentn tryska promnlivho prezu je ovldna teni hydraulickmi vlci.
Vechny ti jsou na letounu MiG-21 chlazeny vzduchem. U spodnho vlce je nasvn vzduchu dobe patrn
(v koeni spodn svisl ocasn plochy).