O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

RB199

Turbo - Union, Velká Británie / Německo / Itálie

Tornado

Firma Turbo - Union byla založena v roce 1969 speciálně pro vývoj pohonných jednotek dvoumotorového letounu Tornado. Společnost v sobě sdružuje britský Rolls-Royce (40% podíl na projektu), německý DaimlerChrysler Aerospace Motoren und Turbinen (MTU) München (40% podíl) a italský FiatAvio (20% podíl). Vyvinutý motor RB199-34R je dvouproudový, tříhřídelový, je vybaven přídavným spalováním a obracečem tahu. RB199 vyniká nízkou hmotností a malými rozměry.

RB199 využívá technologie vyvinuté pro civilní RB211. Tříhřídelová konfigurace byla zvolena pro co nejoptimálnější průběh stlačování přicházejícího vzduchu. Dmychadlo, odvozené od dmychadla motorů Pegasus, také využívá nových technologií. Jde o přivařování lopatek elektrickým obloukem, čehož důsledkem je snížená hmotnosti, redukce vibrací, ale i usnadnění a urychlení jejich výměny.

Firma Rolls-Royce se na projektu podílela výrobou vstupu vzduchu, obalu nízkotlakých částí, dmychadla, spalovacího systému, vysokotlaké turbíny i s jejím obalem a výrobou systému přívodu paliva. MTU vyráběla středně a vysokotlaký kompresor, obal střednětlakého kompresoru, převodovku, příslušenství motoru, konstrukci vnějšího proudu vzduchu a vnějšího obalu motoru, střednětlakou turbínu, hnací hřídel a obraceč tahu. FiatAvio vyráběl kompletní nízkotlakou turbínu s hřídelí, směšovač proudů vzduchu, prodlužovací (forsážní) rouru a proměnnou výstupní trysku.

První motory byly dodány v roce 1979. Do dnešního dne bylo vyrobeno celkem 2504 kusů RB199, sloužících u letectev Velké Británie, Německa, Itálie, Saudské Arábie a u Německého námořnictva. Během přibližně čtvrt století služby motory nalétaly více než 4,2 milióny letových hodin a to včetně bojových akcí. V 90. letech byl motor využit i u prvních prototypů letounu Eurofighter Typhoon (Eurofighter 2000).

Modulární konstrukce se skládá z:

  • 3-stup. dmychadlo
  • 3-stup. střednětlaký kompresoru
  • 6-stup. vysokotlaký kompresoru
  • prstencová spalovací komora s třinácti odpařovacími palivovými tryskami
  • 1-stup. vysokotlaká turbína
  • 1-stup. střednětlaká turbína
  • 2-stup. nízkotlaká turbína (lopatky turbín jsou z monokrystalů)
  • komora přídavného spalování
  • obraceč tahu (ne u motoru použitého na prototypech letounu Eurofighter Typhoon)
  • digitální řídící systém FADEC

RB199-34R Mk. 101

Prvně vyráběné motory RB199, verze Mk.101, byly problémové. Často se ani nedočkaly první plánované revize. Jejich životnost byla prodloužena částečným snížením teploty před turbínou.

RB199-34R Mk. 103

Tento typ, dokončený v roce 1979, má sníženou spotřebu, prodlouženou životnost a řadu nových konstrukčních prvků. Například byl upraven mazací olejový systém tak, aby dlouhodobě snášel negativní přetížení, atd. Množství Tornad se staršími motory Mk.101 dostalo nové Mk.103. Existuje také dále upravená verze, Mk.103B.

RB199-34R Mk. 104

Motory Mk.103 byly u Tornad ADV, F.2 a F.3 nahrazeny výkonnějšími a digitálně ovládanými Mk.104, optimalizovanými pro provoz ve středních a větších výškách. Záď letounu musela být mírně upravena, protože motor má delší forsážní rouru.

RB199-34R Mk. 105

Těmito motory byla modernizována německá Tornada ECR (od roku 1988). Motor Mk.105 je oproti Mk.103, od kterého byl odvozen, vybaven dmychadlem (označení 62B) a kompresorem s vyšším stlačením a má digitální ovládací systém FADEC typu Lucas. Výsledkem těchto úprav bylo zvýšení tahu o 5 až 10%.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY MOTORŮ RB199

Verze - RB199-34R Mk.101 RB199-34R Mk.103 RB199-34R Mk.104 RB199-34R Mk.104D RB199-34R Mk.104E RB199-34R Mk.105
Maximální tah kN 40,21 42,66 42,66 42.66 42,66 43,64
Tah s přídavným spalováním kN 71,1 74,53 76 76 76 78,94
Specifická spotřeba paliva při maximálním tahu kg.kN-1.h-1 63 61       65
Specifická spotřeba paliva s přídavným spalováním kg.kN-1.h-1 224 255        
Průtokové množství vzduchu kg.s-1 70 71       75
Celkové stlačení za kompresorem - 23,4 23,5       23,4
Obtokový poměr - 1,1 1,25       0,97
Použití - Tornado GR.1, Tornado IDS (série 1 až 3) Tornado GR.1/GR.1A/GR.1B/GR.4, Tornado ADV, Tornado  IDS (od série 4) Tornado F.3/ADV BAe EAP program Eurofighter (pro letové zkoušky prototypu) Tornado ECR
Prameny se v tahu liší (až o 8 kN!), vybral jsem nejpravděpodobnější hodnotu

DALŠÍ PARAMETRY MOTORŮ RB199

Hmotnost 991 - 1084 kg podle verze
Délka 3230 mm
Maximální průměr 870 mm
Max. teplota před turbínou 1330°C
Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 3 + 3 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002