O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Americký motor převážně námořních bojových letounů 60. až  90. let

TF30

Pratt & Whitney, USA

F-14A Tomcat
EF-111 Raven
A-7 Corsair II

TF30, americký dvouproudový, dvouhřídelový motor, vznikal od konce 50. let z iniciativy firmy P&W pro potřeby USAF a US NAVY. Poprvé byl zalétán v roce 1964, sériová výroba probíhala v rozmezí let 1964 a 1986. Motorem byly vybaveny legendární ale dnes již vyřazované letouny F-111 (létající od 60. let), A-7 (od poloviny 60. let) a F-14(od počátku 70. let). Starší verze motorů TF30 byly známy jako velmi problémové a neposkytovaly dostatečný výkon. V jejich prospěch ale hovořila relativně nízká spotřeba pohonných hmot, která se projevovala nejen při delších přeletech, ale také při bojových misích letounů A-7A/B nad Vietnamem.

Konstrukce:

  • 3-stup. dmychadlo
  • 6-stup. nízkotlaký kompresor
  • 7-stup. vysokotlaký kompresor (za kompresorem je odváděn stlačený vzduch pro jiné účely)
  • prstencově-trubková spalovací komora s osmi plamenci
  • 1-stup vysokotlaká turbína (statorové i rotorové lopatky chlazeny vzduchem)
  • 3-stup nízkotlaká turbína (pohání dmychadlo a nízkotlaký kompresor)
  • komora přídavného spalování (u většiny verzí)
  • konvergentní-divergentní výstupní tryska

TF30-PW-12
Tyto motory, vyvinuté původně pro projekt letounu F-111B, měly pohánět také letoun F-14. Již v době projektování však bylo jasné, že výkonnostně letounu nebudou vyhovovat. Byl proto zahájen vývoj motorů pokročilé technologie (ATE - Advanced Technology Engines), ty se však do sériové výroby nikdy nedostaly. F-14 se tedy musel spokojit s odvozeninami původních pohonných jednotek, s motory TF30-PW-412 a 412A.

TF30-PW-100
Motory TF30-PW-100, zalétané v roce 1971,  měly počátkem 70. let nahradit předešlé podstatně slabší verze TF30 z letounů F-111. Naneštěstí si USAF nemohlo dovolit koupi tak nákladných motorů a program F-111 byl zastaven.

TF30-PW-412A
Tyto motory způsobovaly při použití na letounech F-14 vážné problémy a několikrát také byly viníky katastrofy (např. utržené lopatky dmychadla prolétly motorem a kompletně jej zničily i s letadlem)

TF30-PW-414A
Toto je definitivně poslední verze TF30, u které byla vyřešena většina problémů. Původní motory 412 a 412A byly u letounů F-14 nahrazovány za nové TF30-PW-414A v letech 1981 až 1983. Jednou z nejdůležitějších úprav je použití ocelového krytu kolem rotoru dmychadla, který má při utržení dmychadlových lopatek zabránit zničení celého motoru.

Tabulka verzí

Typ Tah Spotřeba paliva Průtok
vzduchu
Stlačení vzduchu za ... Obtokový
poměr
Použití Civilní označení a další poznámky
Max. Fors. Max. Fors. dmych. VTK
- kN kN kg.kN-1.h-1 kg.kN-1.h-1 kg.s-1 - - - - -
TF30-PW-1 47,82 82,29 65 256 106   17,1 1,1 F-111A/B JTF10A-20
TF30-PW-3 47,82 82,29 81,6 (?) 183,5 106 1,87 17,1 1,1 F-111A/C/E/F, EF-111A JTF10A-21
TF30-PW-6 50,48 -   -         A-7A/C JTF10A-8
TF30-PW-7   93,41             FB-111A JTF10A-27D
TF30-PW-8 54,27 - 81,6 (?) - 116 2 17,1   A-7B/E JTF10A-9
TF30-PW-9   87,18             F-111D/E JTF10A-36
TF30-PW-12   97,86             F-111B JTF10A-27A
TF30-PW-12A                   JTF10A-27B
TF30-PW-18 66,72 -   -     20   A-7C/E/F JTF10A-15
TF30-PW-100 68,06 112,09 68 255 118 2,43 21,8 0,73 F-111F JTF10A-32C
TF30-PW-103                   odpovídá motoru TF30-PW-3 
TF30-PW-108   90,52         16,5   F-111C  
TF30-PW-111 64,77 111m65 70 250 118 2,43 21,8 0,73 F-111F  
TF30-PW-408 59,6 -   -         A-7B/C/P/D modifikace motoru TF30-PW-8
TF30-PW-412   92,97           0,73 F-14A modifikace motoru TF30-PW-12
TF30-PW-412A   92,97           0,73 F-14A  
TF30-PW-414   92,97         19,6   F-14A  
TF30-PW-414A 54 ? 92,97         19,6   F-14A spotřeba paliva s forsáží je možná 2,78 kg/kg/h

Článek čeká na dokončení ...

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 4 + 1 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.



Přístupů od 24. 4. 2002