O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Firma Williams International se specializuje na výrobu malých proudových motorù
Williams International
F107, F112, F121
FJ33, FJ44, FJX-1, FJX-2, EJ22
WR2, WR19, WR24, RM12

Williams International, USA

 

Dr. Sam Williams je prúkopníkem v oblasti malých proudových motorú. Firma Williams International, kterou založil, vyrábí jedny z nejmenších proudových motorú světa - a už pro vojenské účely (řízené střely, bezpilotní letouny, létající terče, velmi lehké cvičné letouny) tak i pro účely civilní (malé obchodní letouny)

F107-WR-101 je malý dvouproudový motor se dvěma protiběžnými hřídeli, pohání střelu AGM-86B ALCM. Motor využívá speciální palivo JP-10 o vyšší hustotě - při stejném objemu jako má normální letecký petrolej dodává více energie. Motor na prvním obrázku se stal muzejním exponátem v roce 1983.

F112-WR-100, vylepšená varianta motoru F107-WR-101, je dvouproudový motor se dvěma protiběžnými hřídeli, určený pro pohon střely AGM-129A ACM. Motor využívá těžce detekovatelné materiály (radarově, infračerveně, ...). Motor na obrázku byl využíván jako testovací jednotka u Williams International ve Wallet Lake, Michigan, do muzea byl předán v březnu 1992.

F121, jeden z nejmenších funkčních proudových motorú, byl od začátku projektován jako motor pro jedno použití na střelách AGM-136A Tacid Rainbow. Požadavkem byla možnost dlouhodobého skladování, ale krátká životnost - tři hodiny provozu. První F121 pohánějící střelu AGM-136A vzlétl 30. července 1984. Motor má pyrotechnický startér na jedno použití. Letové zkoušky ukázaly bezproblémovost motoru - všech 32 testú proběhlo bez potíží.

WR19 pohání prostředek Jet Belt, jakýsi létající batoh zkoušený koncem 50. let.

WR24-17 pohání létající terč programu VSTT, vyvinutý v 70. letech z terče MQM-71C

FJX-1 pohání letoun V-jet firmy Scaled Composites, zalétán byl v Oshkoshi v roce 1997.

FJX-2 je zatím ještě pokusný dvouproudový motor. Podle představ Dr. Williamse jej zkonstruoval Burt Rutan. Zkoušky začaly v prosinci 1998 ve společnosti Williams International - byl prověřen systém spouštění motoru, olejový systém, funkce dmychadla, byl měřen tah a kontrolována životnost namáhaných částí. V březnu a dubnu 2000 byl motor testován v Glennově výzkumném středisku - byla prověřována aerodynamika na simulovaných výškách 0 - 13 km. Pro letové zkoušky byl vybrán letoun V-jet. FJX-2 múže být odstraněním dmychadla, upravením vstupu vzduchu a přidáním převodovky snadno přestaven na motor turbohřídelový.

EJ22, určený pro obchodní letoun Eclipse 500, vychází z pokusného FJX-2. První dva exempláře byly dokončeny v létě 2000. Vývoj má pokračovat do roku 2003, ještě v témže roce má být certifikován, sériová výroba bude zahájena v roce 2004.

FJ44 je malý dvouhřídelový turbodmychadlový motor pro moderní obchodní a cvičné vojenské letouny. Vývoj začal v roce 1989, kdy své síly spojily firmy Rolls-Royce a Williams International (vznikla tak společnost Williams-Rolls). Motor vyniká nízkým počtem komponentú a jednoduchou konstrukcí. FJ-44-1 byl certifikován v roce 1992, první sériové kusy byly dodány v následujícím roce. Královské švédské letectvo obdrželo 245 motoru verze FJ44-1C jako náhradu za starší pohonné jednotky letounú SK 60 (Saab 105), ve Švédsku se tyto motory označují RM15 a jsou ekonomičtější než dřívější pohonné jednotky letounú SK 60. V roce 1994 byla společností Williams-Rolls vypuštěna zvětšená varianta FJ44-2, certifikaci získala v červenci 1997. Tisící motor FJ44 byl vyroben v prosinci 1999. (na malém obrázku v titulku je prúřez motorem FJ44)

V roce 2014 se objevily zprávy o novém vodochodském letounu L-39NG. Ten by měl být poháněn motorem FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Oproti dřívějšímu AI-25TL by měl nový motor výhodu v elektrickém startéru, v digitálním řízení před FADEC, samozřejmě by měl výhody i v delší životnosti, nižší spotřebě, hluku atd. Délka motoru je 1340 mm, průměr 670 mm, hmotnost 305 kg.

 

Do budoucna se společnost Williams International zaměří na zvýšení poměru tahu ke hmotnosti svých motorú až na 12:1 (kolem roku 2007), lopatky turbín budou konstruovány za použití modernějších technologií, výzkum aerodynamických dějú v motoru by měl zvýšit efektivnost kompresoru a spalovací komory. Snížení nákladú na provoz má být dosaženo použitím levných kompozitových materiálú, bude uplatněna technologie na činnost motoru bez oleje a bude zabudován vylepšený monitorovací systém. Samozřejmostí je snížení hluku a množství škodlivých emisí. 

Eclipse 500

Proteus

V-jet II

AGM-86B

AGM-129A

AGM-136A

SK 60 (Saab 105)

Citation Jet

 

Typ

Tah (kg)

SFC (kg/kg/h) Prútok vzduchu (kg/s)

Stlačení za ...

OP 

Délka (mm)

Prúměr (mm) Hmot. (kg) Konstrukce

Použití

Max. Max. dmych. VTK dmych NTK VTK VTT NTT
F107-WR-101 272 0,685 6,2 2,1 13,8 1 1232 305 66,2           AGM-86B
F112-WR-100 332               73           AGM-129A
F121 (*) 32         - 1016 140 22,2 - - ? 2 - AGM-136A
FJ33-1 544                            Aerostar, Century Jet
FJ44-1A (*) 862 0,458 28,7   12,8 3,28       1 1 1c 1 2 Citation CJ / CJ1
FJ44-1C 816 0,46 26,3   10,3 3,4       1 1 1c 1 2 SK 60A/B/C
FJ44-2A 1043                 1 1 2+1c 1 2 Premier 1, SJ30-2
FJ44-2C 1089                 1 1 2+1c 1 2 Citation CJ2
FJ44-2E 1043                           Proteus
FJX-1 245                +-50            V-jet
FJX-2 (*) 318                +-40            
WR2-6 57 1,25 0,91   4 -       - - 1c 1 - CL-89
WR19 195 0,7     8 1,1  610  300   2 2 1c 1 2 Jet Flying belt
WR24-17 90                                létající terč
EJ22 350             360 39           Eclipse 500

 

Vysvětlivky a poznámky:

  • SFC ... specifická spotřeba paliva

  • OP ... odtokový poměr

  • NTK = počet stupňú nízkotlakého kompresoru

  • VTK = počet stupňú vysokotlakého kompresoru (c = odstředivý kompresorový stupeň) 

  • VTT = počet stupňú vysokotlaké turbíny

  • NTT = počet stupňú nízkotlaké turbíny

  • U motoru F121 je maximální výkon kolem 32 kg vyvíjen při otáčkách 45000 ot./min.

  • U motoru FJ44-1A je cestovní tah 272 kg a spotřeba paliva 0,758 kg/kg/h (výška letu H=9150 m, rychlost M=0,7).

  • U motoru FJX-2 je spotřeba paliva srovnatelná s pístovým motorem.





Přístupů od 24. 4. 2002