O webu
Bannery a partneři
Popisy motorů
Teorie a další články
Slovník pojmů
Časté otázky
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Zajímavé odkazy
Literatura
Expozice
For English readers
Popis zbraní
Pilot Súčka
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxy
Přehled scenérií ČR
Poznatky z tvorby
Časté problémy s FS
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklovýlety
Kalendář akcí
Mapa leteckým muzeí
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, tvrz Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatčina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Let nad Jeseníky I
Let nad Jeseníky II
Let v Piper L4J
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
Firma Williams International se specializuje na výrobu malých proudových motorù
Williams International F107, F112, F121 FJ33, FJ44, FJX-1, FJX-2, EJ22 WR2, WR19, WR24, RM12 Williams International, USA
Dr. Sam Williams je prúkopníkem v oblasti malých proudových motorú. Firma Williams International, kterou založil, vyrábí jedny z nejmenších proudových motorú světa - a už pro vojenské účely (řízené střely, bezpilotní letouny, létající terče, velmi lehké cvičné letouny) tak i pro účely civilní (malé obchodní letouny) F107-WR-101 je malý dvouproudový motor se dvěma protiběžnými hřídeli, pohání střelu AGM-86B ALCM. Motor využívá speciální palivo JP-10 o vyšší hustotě - při stejném objemu jako má normální letecký petrolej dodává více energie. Motor na prvním obrázku se stal muzejním exponátem v roce 1983.
F112-WR-100, vylepšená varianta motoru F107-WR-101, je dvouproudový motor se dvěma protiběžnými hřídeli, určený pro pohon střely AGM-129A ACM. Motor využívá těžce detekovatelné materiály (radarově, infračerveně, ...). Motor na obrázku byl využíván jako testovací jednotka u Williams International ve Wallet Lake, Michigan, do muzea byl předán v březnu 1992. F121, jeden z nejmenších funkčních proudových motorú, byl od začátku projektován jako motor pro jedno použití na střelách AGM-136A Tacid Rainbow. Požadavkem byla možnost dlouhodobého skladování, ale krátká životnost - tři hodiny provozu. První F121 pohánějící střelu AGM-136A vzlétl 30. července 1984. Motor má pyrotechnický startér na jedno použití. Letové zkoušky ukázaly bezproblémovost motoru - všech 32 testú proběhlo bez potíží. WR19 pohání prostředek Jet Belt, jakýsi létající batoh zkoušený koncem 50. let. WR24-17 pohání létající terč programu VSTT, vyvinutý v 70. letech z terče MQM-71C FJX-1 pohání letoun V-jet firmy Scaled Composites, zalétán byl v Oshkoshi v roce 1997. FJX-2 je zatím ještě pokusný dvouproudový motor. Podle představ Dr. Williamse jej zkonstruoval Burt Rutan. Zkoušky začaly v prosinci 1998 ve společnosti Williams International - byl prověřen systém spouštění motoru, olejový systém, funkce dmychadla, byl měřen tah a kontrolována životnost namáhaných částí. V březnu a dubnu 2000 byl motor testován v Glennově výzkumném středisku - byla prověřována aerodynamika na simulovaných výškách 0 - 13 km. Pro letové zkoušky byl vybrán letoun V-jet. FJX-2 múže být odstraněním dmychadla, upravením vstupu vzduchu a přidáním převodovky snadno přestaven na motor turbohřídelový. EJ22, určený pro obchodní letoun Eclipse 500, vychází z pokusného FJX-2. První dva exempláře byly dokončeny v létě 2000. Vývoj má pokračovat do roku 2003, ještě v témže roce má být certifikován, sériová výroba bude zahájena v roce 2004. FJ44 je malý dvouhřídelový turbodmychadlový motor pro moderní obchodní a cvičné vojenské letouny. Vývoj začal v roce 1989, kdy své síly spojily firmy Rolls-Royce a Williams International (vznikla tak společnost Williams-Rolls). Motor vyniká nízkým počtem komponentú a jednoduchou konstrukcí. FJ-44-1 byl certifikován v roce 1992, první sériové kusy byly dodány v následujícím roce. Královské švédské letectvo obdrželo 245 motoru verze FJ44-1C jako náhradu za starší pohonné jednotky letounú SK 60 (Saab 105), ve Švédsku se tyto motory označují RM15 a jsou ekonomičtější než dřívější pohonné jednotky letounú SK 60. V roce 1994 byla společností Williams-Rolls vypuštěna zvětšená varianta FJ44-2, certifikaci získala v červenci 1997. Tisící motor FJ44 byl vyroben v prosinci 1999. (na malém obrázku v titulku je prúřez motorem FJ44) V roce 2014 se objevily zprávy o novém vodochodském letounu L-39NG. Ten by měl být poháněn motorem FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Oproti dřívějšímu AI-25TL by měl nový motor výhodu v elektrickém startéru, v digitálním řízení před FADEC, samozřejmě by měl výhody i v delší životnosti, nižší spotřebě, hluku atd. Délka motoru je 1340 mm, průměr 670 mm, hmotnost 305 kg.
Do budoucna se společnost Williams International zaměří na zvýšení poměru tahu ke hmotnosti svých motorú až na 12:1 (kolem roku 2007), lopatky turbín budou konstruovány za použití modernějších technologií, výzkum aerodynamických dějú v motoru by měl zvýšit efektivnost kompresoru a spalovací komory. Snížení nákladú na provoz má být dosaženo použitím levných kompozitových materiálú, bude uplatněna technologie na činnost motoru bez oleje a bude zabudován vylepšený monitorovací systém. Samozřejmostí je snížení hluku a množství škodlivých emisí.
Vysvětlivky a poznámky:
Poslední aktualizace: 29. 8. 2002 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |