O webu
Bannery a partneři
Popisy motorů
Teorie a další články
Slovník pojmů
Časté otázky
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Zajímavé odkazy
Literatura
Expozice
For English readers
Popis zbraní
Pilot Súčka
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxy
Přehled scenérií ČR
Poznatky z tvorby
Časté problémy s FS
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklovýlety
Kalendář akcí
Mapa leteckým muzeí
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, tvrz Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatčina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Let nad Jeseníky I
Let nad Jeseníky II
Let v Piper L4J
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
ZAB, ZBZápalné bomby a zápalné nádržeZápalné bomby (ZAB) a nádrže (ZB) jsou určeny proti širokému spektru pozemních cílů, mezi které patří parkující letadla, kolony aut, radarové stanice, menší budovy, pochopitelně pěchota, ale také bunkry, kterým při vhodných podmínkách dokáží kompletně zničit vnitřní vybavení. Kalibr bomb ZAB je 1 až 500 kg, podle některých zdrojů existuje i zápalná bomba kalibru 1000 kg. ZAB malého kalibru jsou obvykle plněny pyrotechnickou směsí, obvykle obsahující práškový termit (směs oxidů železa a hliníku). K termitu se přidává malé množství pojiva - pryskyřice nebo oleje. Termit může hořet bez přístupu vzduchu, pevné a tekuté produkty jeho hoření mají teplotu 2000-2800°C. Pláště termitových bomb ZAB jsou často konstruovány z hořlavého kovu elektronu (slitina hliníku a hořčíku), který shoří společně s termitem. ZAB malého kalibru (1 a 2,5 kg) se používají v kazetových bombách RBK a ve vícenásobně použitelných kontejnerech (KMGU). RBK-500 ZAB-2,5SM ZAB kalibru 100 - 500 kg jsou plněny pyrotechnickou směsí, tekutými zápalnými směsmi (benzín, kerosin, toluel) nebo zahuštěnou, gelovou zápalnou směsí (obsahující přírodní nebo syntetický kaučuk, vodní sklo, polystyrén apod.). Oproti tekutým hořlavinám se gelové nerozptýlí na miniaturní částice, hořlavina zůstává ve vetších kusech, neshoří tak během krátké doby a po výbuchu díky nižšímu aerodynamickému odporu doletí do větší vzdálenosti. Kusy gelu pak hoří několik minut při teplotě 900 - 1300°C. Gelová zápalná směs se dobře drží na různých druzích povrchů a je složité ji odstranit. Plynným produktem spalování je krom jiného i značné množství pro člověka jedovatého oxidu uhelnatého. Neposledním projevem jsou samozřejmě závažné, hluboké popáleniny. Zvýšení teploty hoření směsi na 1800 - 2000°C se může dosáhnout přidáním hořlavého kovového prášku. Pyrotechnické zápalné směsi se používaly u starých bomb ZAB kalibru 100 kg, všechny ostatní měly tekuté (zahuštěné) zápalné směsi. Konstrukce ZAB kalibru 100 kg a výše je prakticky stále stejná. V trupu je krom zápalné směsi (nebo ještě termitu) také odpalovací zařízení sestávající se z patrony s fosforem a výbušniny nevelké hmotnosti. Příďový zapalovač je kontaktní bez zpožďovače. Detonace roztrhne plášť bomby a do okolí rozptýlí zápalnou směs a fosfor. Fosfor se na vzduchu samovolně vznítí a zapálí kousky zápalné směsi. ZAB-100-105 Během druhé světové války vzniklo v sovětském svazu množství typů zápalných bomb, minimálně šlo o tyto: ZAB-1E, ZAB-2,5R, ZAB-2,5T, ZAB-2,5-16/O, ZAB-10TG, ZAB-50FP, ZAB-50TG, ZAB-100CK, ZAB-100-65TŠ, ZAB-100-50ŽG, ZAB-100-40P, ZAB-250-200ŽG, ABOG-100, ZAB-IRTŠ-50, ZARP-500, ZAB-500-300TŠ. Současné typy zřejmě přímo vycházejí z těchto válečných, nejsou-li téměř identické. ZAB-500 Dostupné informace k tomuto konkrétnímu typu praví, že jsou použitelné v jakémkoliv ročním období, kdy teplota vzduchu neklesá pod -25°C. Bomba může být letouny Su-20, Su-22 (6 ks), Su-24 (7 ks), Su-25 (8 ks), Su-27, Su-30, Su-33 (6 - 10 ks), MiG-21, MiG-23, MiG-25, MiG-27 (4 ks), MiG-29 (4 ks), MiG-31 a dalšími shazována z výšek 50 - 1500 metrů při rychlosti do 1500 km/h. Bomba ZAB-500 má kovový trup s pojistkou, zapalovačem, fosforovou zápalnou kazetou, výbušninou a s explozivní rosolovou směsí. Trup je zakončen aerodynamickým krytem s osmi stabilizačními plochami, spojenými obručí. Celá bomba je obvykle v šedé barvě, popisky jsou černé nebo bílé. Lehčími typy v současnosti používaných zápalných bomb jsou ZAB-100-105 a ZAB-250-200, na veřejnost se informace o existenci těchto dvou typů dostala v polovině 90. let. Zápalné nádrže ZB Jednoduché zápalné nádrže ZB mají také gelovou zápalnou směs a konstrukčně se od ZAB odlišují tím, že mají tenkostěnný symetrický trup bez stabilizátoru. Jsou používány (výhradně?) na vnějších podvěsech letounů a vzhledem k absenci stabilizátoru a tedy ke špatně předpokládatelnému místu dopadu jsou shazovány z malých výšek. Krom toho nemají klasický zapalovač ani žádný systém pro otevření kontejneru a rozprsknutí směsi. K rozpadu zápalné směsi a rozhození do okolí dojde samovolně až při nárazu ZB do překážky. Nádrže ZB jsou k dispozici v několika verzích, lišících se použitou zápalnou látkou - ZB-500GD, ZB-500ŠM, ZB-500Š, ZB-500P, ZB-500RT, atd. Například letoun Su-30 unese 10 ks ZB-500., Su-24M 7 ks, vrtulník Mi-24 2 ks, apod. Prokazatelně existují i nádrže nižšího kalibru, konkrétně ZB-360. Trhavo-zápalné bomby FZAB Poněkud odlišným typem zápalných bomb jsou trhavo-zápalné bomby FZAB, které jsou kombinací bomb FAB a ZAB. Při dopadu na cíl je nejprve odpáleno zápalné plnivo bomby, až poté je inicializována trhavá část bomby. Kombinovaný účinek bombu předurčuje k použití proti cílům, jako jsou továrny, zásobárny paliva a munice apod. Známá je nejméně bomba FZAB-500M. Další typ jsou tříštivo-trhavé-zápalné bomby OFZAB, znám je nejméně typ OFZAB-500. Výčet některých dalších typů zápalných bomb a nádrží je zde.
Údaje v tabulce nejsou ověřené. Z hora: zápalná bomba s pyrotechnickou směsí, zápalná bomba s gelovou náplní, zápalná nádrž. Některé zdroje použitých informací a obrázků:
Poslední aktualizace: 22.8.2002; 2.4.2009 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |